Kultura

Koniec z gwiazdami

Architektura wreszcie dla ludzi

Muzeum Guggenheima w Bilbao Muzeum Guggenheima w Bilbao 123 RF
W tym roku minie 20 lat od otwarcia Muzeum Guggenheima w Bilbao – obiektu, który przestawił zwrotnicę światowej architektury. Wygląda na to, że dziś następuje kolejna radykalna zmiana kursu.
Na Biennale Architektury w Wenecji Francuzi pokazali aż 50 społecznych realizacji z małych miasteczek w całym kraju.Cyrus Cornut/materiały prasowe Na Biennale Architektury w Wenecji Francuzi pokazali aż 50 społecznych realizacji z małych miasteczek w całym kraju.

Opowiadanie o architekturze poprzez spektakularne wydarzenia i realizacje jest metodą efektowną, choć prowadzi do uproszczeń. Obecne było i przed Bilbao. Na tej samej zasadzie triumfalnie obwieszczono koniec modernizmu z chwilą wysadzenia w powietrze w 1972 r. w St. Louis osiedla Pruitt-Igoe. Albo nową erę w życiu zabytków, gdy w 1989 r. Ieoh Ming Pei ustawił na dziedzińcu Luwru szklaną piramidę. Coś jest na rzeczy. St. Louis sprawiło, że zaczęto odważniej odchodzić od kanonów nowoczesności, Luwr ośmielił do eksperymentów w łączeniu przeszłości z teraźniejszością, zaś dzięki Bilbao setki miast na świecie uwierzyły, że poprzez jedną udaną realizację mogą zyskać międzynarodową sławę.

Polityka 4.2017 (3095) z dnia 24.01.2017; Kultura; s. 74
Oryginalny tytuł tekstu: "Koniec z gwiazdami"
Reklama

Czytaj także

Historia

Zanim padły strzały II. Czarna wołga i tajemnicze fiolki pod kopalnią „Sosnowiec”

Jesienią 1981 r. w tłum górników kopalni „Sosnowiec” poleciały fiolki z duszącą substancją. Sprawców do dzisiaj nie znaleziono. Także motyw pozostaje niejasny, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa można przyjąć, że celem było wywołanie wrzenia w kraju i sprowokowanie siłowej konfrontacji.

Jan Dziadul
21.09.2021