Kultura

Jądro rosyjskości

Ostro o Rosji w „Łagodnej” Siergieja Łoźnicy

Słaba, bezbronna jednostka zderza się z totalitarnym państwem, współczesną Rosją. Słaba, bezbronna jednostka zderza się z totalitarnym państwem, współczesną Rosją. Against Gravity / materiały prasowe
Film „Łagodna” Siergieja Łoźnicy to szokująca panorama cierpienia i poniżenia we współczesnej Rosji.
Dzisiejsza Rosja zdaniem Łoźnicy nie zmieniła się aż tak bardzo od tej z końca XIX w. opisanej przez Dostojewskiego.Against Gravity/materiały prasowe Dzisiejsza Rosja zdaniem Łoźnicy nie zmieniła się aż tak bardzo od tej z końca XIX w. opisanej przez Dostojewskiego.

Tytuł nawiązuje do jednego z najbardziej znanych opowiadań Fiodora Dostojewskiego, niejednokrotnie już ekranizowanego – m.in. przez Bressona, Dumałę i Trelińskiego. Pisząc pod koniec życia nowelę o samobójstwie młodej kobiety duszącej się w nieudanym małżeństwie, genialny pisarz niepokoił się głównie o przyszłość jego narodu, los Rosji. Tej problematyce potraktowanej w sposób alegoryczny poświęcone są także „Biesy” i „Bracia Karamazow” – najwybitniejsze powieści Dostojewskiego powstałe mniej więcej w tym samym czasie co „Łagodna”.

Polityka 43.2017 (3133) z dnia 24.10.2017; Kultura; s. 72
Oryginalny tytuł tekstu: "Jądro rosyjskości"
Reklama

Czytaj także

Ludzie i style

Wszechobecny Krzysztof Stanowski. Jak wyjaśnić ten fenomen?

Wyrósł najwyraźniej na pierwszego dziennikarza w Polsce, którego koniecznie trzeba przekonać do swoich racji. Bo można się ze Stanowskim nie zgadzać, ale „trzeba go szanować”.

Katarzyna Czajka-Kominiarczuk
13.06.2021