Kultura

Filmy – Polska

Najlepsze polskie filmy w 2017 roku

„Cicha noc”, portret współczesnej wielopokoleniowej polskiej rodziny. Arkadiusz Jakubik i Agnieszka Suchora jako ojciec i matka. „Cicha noc”, portret współczesnej wielopokoleniowej polskiej rodziny. Arkadiusz Jakubik i Agnieszka Suchora jako ojciec i matka. Robert Jaworski/Studio Munka SFP/Forum Film / materiały prasowe
Autorskie podsumowanie 2017 roku w polskim kinie.

1. Cicha noc, reż. Piotr Domalewski.

Przejmujący debiut reżyserski o małych i wielkich dramatach emigracji zarobkowej. Film oparty na dialogu, emocjach, wiarygodny psychologicznie, znakomicie obsadzony i zagrany.

2. Komunia, reż. Anna Zamecka.

O 14-letniej Oli z Serocka opiekującej się rok młodszym, upośledzonym bratem z autyzmem. Pełna swobody i szczerości poetycka metafora pogoni za nieosiągalnym szczęściem rodzinnym. Jeden z najczęściej nagradzanych polskich dokumentów minionego sezonu.

3. Książę i dybuk, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski.

Fascynujący portret Mosze Waksa, jednego z najbardziej niezwykłych i tajemniczych przedwojennych polskich filmowców. Syn biednego żydowskiego kowala z Wołynia zmarł w Hiszpanii jako książę Michele Waszynski – hollywoodzki producent i polski arystokrata na wygnaniu.

Polityka 51/52.2017 (3141) z dnia 17.12.2017; Afisz. Podsumowania 2017 roku; s. 110
Oryginalny tytuł tekstu: "Filmy – Polska"

Czytaj także

Kultura

Dzieła Fangora biją rekordy cen na aukcjach. Skąd ta moda?

W ostatni wtorek w domu aukcyjnym Polswiss Art odbyła się nietypowa aukcja – licytowano dzieła tylko jednego twórcy. Mogłoby się wydawać, że aukcja monograficzna to pomysł ryzykowny. Ale nie w przypadku Wojciecha Fangora.

Aleksander Świeszewski
22.09.2019