Festiwal, który opowiada o współczesnym świecie przez pryzmat filmu i muzyki – tak organizatorzy Transatlantyku definiują swoją odrębność i misję. Wiodącym tematem 8. edycji łódzkiej imprezy jest niepodległość, suwerenność państwa oraz niezależność i wolność artystyczna. Konkursom kompozytorskim, a także polskich filmów krótkometrażowych towarzyszyć będą m.in. prezentacje kina kulinarnego. W sekcji zatytułowanej „Historia Kina: Ja”, ukazującej wolność w wymiarze indywidualnym, obok słynnego „Konformisty” Bernardo Bertolucciego zostanie przypomniany nieznany szerzej wczesny dramat Paula Verhoevena „Tureckie owoce”. Z premierowych tytułów wart polecenia wydaje się nagrodzony w Cannes wojenny fresk „Donbass” Sergieja Łoznicy, a także pełen rozedrgania i zachwytu portret pięknej i uwielbianej Romy Schneider „Trzy dni w Quiberon” francusko-irańskiej reżyserki Emily Atef.
O Alexandrze McQeenie, więcej w dalszej części numeru.
Transatlantyk Festival 2018, Łódź 13–20 lipca