Polityka. Dajemy pełny obraz.

Czytaj, słuchaj, odkrywaj świat!

Subskrybuj
Kultura

Z Harzu na Kaszuby

Kultowy balet „Giselle”

Na zdjęciu tancerze Beata Giza i Filip Michalak Na zdjęciu tancerze Beata Giza i Filip Michalak materiały prasowe
Na przykładzie „Giselle”, dzieła wracającego właśnie na polskie sceny, da się opowiedzieć sporą część historii baletu, także tej naszej.
Maria Kielan jako Giselle w Operze Bałtyckiej.Krzysztof Mystkowski/KFP/Opera Bałtycka Maria Kielan jako Giselle w Operze Bałtyckiej.

Gdy w styczniu 1848 r. w Teatrze Wielkim odbyła się polska premiera „Giselle”, na czele baletu warszawskiego stał oficjalnie słynny Filippo Taglioni. Faktyczne kierownictwo sprawował jednak Roman Turczynowicz. I choć wcześniej jego pierwszy samodzielny balet „Okrężne pod Kielcami” wystawiono tylko cztery razy, gdyż jako „zbyt wieśniaczy” i tętniący polskością nie spodobał się możnym protektorom i rosyjskim administratorom, mógł – jako pierwszy baletmistrz Polak – w miarę samodzielnie kształtować repertuar.

Polityka 43.2018 (3183) z dnia 23.10.2018; Kultura; s. 88
Oryginalny tytuł tekstu: "Z Harzu na Kaszuby"
Reklama

Czytaj także

Kultura

Rowling? Jaka Rowling? Harry Potter i autorka non grata

Huczne obchody 20. rocznicy premiery filmu „Harry Potter i Kamień Filozoficzny” były okazją do wspomnień i wzruszeń. Zabrakło tej, od której wszystko się zaczęło – J.K. Rowling. Zapomnieli o autorce?

Marcin Zwierzchowski
16.01.2022