Kultura

Para na Paryż

Paryska odsłona polskiej sztuki

„Pejzaż morski deszczowy” Władysława Strzemińskiego, 1934 r. „Pejzaż morski deszczowy” Władysława Strzemińskiego, 1934 r. Muzeum Sztuki, Łódź & Ewa Sapka-Pawliczak
Otwarta w paryskim Centre Pompidou wystawa prac Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego to jedno z najważniejszych od dawna wydarzeń w promocji polskiej sztuki za granicą.
„Kompozycja zawieszona” Katarzyny Kobro, 1921 r.Anna Marchlewska „Kompozycja zawieszona” Katarzyny Kobro, 1921 r.

Paryż próbowaliśmy zaciekawić naszą sztuką kilka razy. Nie licząc niedużych wystaw w mniej znaczących galeriach czy muzeach, zaczęło się od zbiorowej wystawy „Presence Polonaise” w 1983 r. Wbrew temu, co pisała wówczas polska prasa, nie podbiliśmy tamtą ekspozycją ani Centre Pompidou, ani stolicy Francji, a frekwencja była raczej słaba. W 2000 r. udało się zorganizować sporą wystawę Jacka Malczewskiego w Musée d’Orsay, a cztery lata później – nieco mniejszą Bernarda Bellotto (myląco nazywanego Canaletto) w samym Luwrze.

Polityka 45.2018 (3185) z dnia 06.11.2018; Kultura; s. 80
Oryginalny tytuł tekstu: "Para na Paryż"

Czytaj także

Społeczeństwo

Wojna państwa Marcinkiewiczów

Historia Izabeli i Kazimierza Marcinkiewiczów toczy się jak wieloodcinkowy serial. Ale to, co długo było celebrycką, plotkarską farsą, w najnowszych odsłonach nabiera cech greckiej tragedii. Spór byłego premiera z byłą żoną to przypadek rozwodu publicznego, z wykorzystaniem mediów oraz nowych instytucji prawnych.

Martyna Bunda
06.08.2019