Kultura

Para na Paryż

Paryska odsłona polskiej sztuki

„Pejzaż morski deszczowy” Władysława Strzemińskiego, 1934 r. „Pejzaż morski deszczowy” Władysława Strzemińskiego, 1934 r. Muzeum Sztuki, Łódź & Ewa Sapka-Pawliczak
Otwarta w paryskim Centre Pompidou wystawa prac Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego to jedno z najważniejszych od dawna wydarzeń w promocji polskiej sztuki za granicą.
„Kompozycja zawieszona” Katarzyny Kobro, 1921 r.Anna Marchlewska „Kompozycja zawieszona” Katarzyny Kobro, 1921 r.

Paryż próbowaliśmy zaciekawić naszą sztuką kilka razy. Nie licząc niedużych wystaw w mniej znaczących galeriach czy muzeach, zaczęło się od zbiorowej wystawy „Presence Polonaise” w 1983 r. Wbrew temu, co pisała wówczas polska prasa, nie podbiliśmy tamtą ekspozycją ani Centre Pompidou, ani stolicy Francji, a frekwencja była raczej słaba. W 2000 r. udało się zorganizować sporą wystawę Jacka Malczewskiego w Musée d’Orsay, a cztery lata później – nieco mniejszą Bernarda Bellotto (myląco nazywanego Canaletto) w samym Luwrze.

Reklama

Czytaj także

Ja My Oni

Syn, który nie rozstał się ze swoją matką – częsta przyczyna małżeńskich kryzysów

Prof. Bogdan de Barbaro o relacjach z teściowymi i teściami, babciami i dziadkami.

Agnieszka Krzemińska
17.04.2019
Reklama