Kultura

Rozegrajmy to inaczej

Jasna strona gier wideo

Opowieść z czasów rewolucji francuskiej „We. The Revolution”. Opowieść z czasów rewolucji francuskiej „We. The Revolution”. materiały prasowe
Gry wideo kontestujące wyzysk, wojnę, nierówności, pomagające dojść do siebie po śmierci dziecka, prowokujące do rozmów na trudne tematy – o tym chcą dyskutować polscy twórcy.
Terapeutyczna gra „That Dragon, Cancer”.materiały prasowe Terapeutyczna gra „That Dragon, Cancer”.

Na pomysł zorganizowania imprezy poświęconej „jasnej stronie gier wideo” wpadła Fundacja Indie Games Polska. Wraz z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym (FINA) organizator Games for Impact stara się zbudować platformę dyskusji o jednym z najważniejszych mediów XXI w., wzorując się na nowojorskiej inicjatywie Games for Change (G4C). Celem jest z jednej strony budowanie świadomości, że gry wideo już od dawna bywają czymś więcej niż rozrywką, z drugiej – wywołanie twórczego fermentu, nie tylko w środowisku autorów gier. W Warszawie będzie można spotkać się z twórcami ponad 30 gier wideo, odbędą się rozmowy, warsztaty – także dla dzieci – pokazy wykorzystywania nowych technologii (gogle VR/AR) i spektakle audiowizualne. To może być przełomowe wydarzenie na rodzimej scenie gier zaangażowanych, ale największe emocje, co zrozumiałe, budzi obecność zagranicznych gwiazd i pomysłów, o jakich mogą opowiedzieć.

Terapia przez grę

Festiwal otworzy Asi Burak z nowojorskiego Games for Change. To bardzo ważna postać w środowisku gier z przesłaniem i trudno o bardziej kompetentnego przewodnika po historii gier, których celem jest sprowokowanie zmian społecznych. Burak, były oficer izraelskiego wywiadu, zasłynął wielokrotnie nagradzaną grą „PeaceMaker” (2007 r.) o konflikcie na Bliskim Wschodzie. Celem gracza, mogącego wcielić się w przywódcę Izraela lub Autonomii Palestyńskiej, zmagającego się z typowymi dla tego obszaru wyzwaniami, jest doprowadzenie do pokoju, zgodnie z ideą rozwiązania bilateralnego, w którym dwa niezależne kraje funkcjonują zgodnie obok siebie.

Z naszej perspektywy to temat egzotyczny, ale warto wspomnieć, że prawdopodobnie nigdzie indziej w świecie gry wideo nie są wykorzystywane na tak szeroką skalę w celach publicystycznych lub propagandowych.

Polityka 48.2018 (3188) z dnia 27.11.2018; Kultura; s. 86
Oryginalny tytuł tekstu: "Rozegrajmy to inaczej"
Reklama