Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Kultura

Kukiełki postępu

Kukiełki postępu. Wywrotowa „Ulica Sezamkowa”

Bohaterowie „Ulicy Sezamkowej” Elmo (po lewej) i Bert (po prawej) w hali dworcowej w holenderskim Haarlem. Bohaterowie „Ulicy Sezamkowej” Elmo (po lewej) i Bert (po prawej) w hali dworcowej w holenderskim Haarlem. Valerie Kuypers/EPA / PAP
Dla świata obchodząca 50-lecie „Ulica Sezamkowa” to program, który pomógł w nauce czytania kilkuset milionom dzieci. Dla Ameryki to ważny tekst kultury, który wpływał na zmiany i ujawniał społeczne podziały.
Bohaterowie „Ulicy Sezamkowej” Ernie i Bert.Georg Wendt/DPA/PAP Bohaterowie „Ulicy Sezamkowej” Ernie i Bert.

Każdy show musi mieć swoją gwiazdę. „Ulica Sezamkowa” też ma, ale osobliwą. To neurotyk urodzony na bagnach nieopodal Nowego Orleanu. Ma ponad 2,3 tys. sióstr i braci. Mówi, że to miłe, kiedy jest się ważnym, ale że ważniejsze jest to, kiedy jest się miłym. Radzi każdemu, by był scenarzystą swojego życia i wcześnie pomyślał o tym, by napisać szczęśliwe zakończenie. A poza tym jest pluszową żabą, z oczami zrobionymi z dwóch połówek piłeczki pingpongowej.

Kermit, bo o nim mowa, jest alter ego jego twórcy Jima Hensona. Obaj pomogli przejść przez dzieciństwo co najmniej trzem pokoleniom Amerykanów. Tak pisał o nich Brian Jay Jones w biografii „Henson. Tata Muppetów”: „Jim zawsze opisywał Kermita jako »bardziej uszczypliwą« wersję siebie – jak sam się przekonał dzięki Edgarowi Bergenowi [przedwojenny amerykański brzuchomówca i lalkarz – red.], kukiełka mogła mówić rzeczy, których nie powiedzieliby zwykli ludzie – coraz trudniej było stwierdzić, gdzie kończyła się żaba, a zaczynał Jim”. Henson miał mówić, że to jedyna postać, której nikt poza nim nie może odegrać: „Bo widzicie, Kermit to tylko kawałek szmatki z otworem gębowym. Na jego osobowość składa się wyłącznie praca mojej dłoni”.

Blisko prawdziwej Ameryki

Program, w którym Kermit jest wodzirejem, był od początku produkowany przez wytwórnię Sesame Workshop, oficjalnie nazywaną Children’s Television Workshop (CTW). Jej antenowy debiut miał miejsce 10 listopada 1969 r. w sieci National Education Television (NET), a w tym samym roku audycja pojawiła się w następcy NET, czyli sieci Public Broadcasting Service (PBS). W 2016 r. przeniesiona została do stacji HBO, a odcinki skrócono z godziny do 30 minut. Główną twórczynią programu jest Joan Ganz Cooney.

Polityka 22.2019 (3212) z dnia 28.05.2019; Kultura; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "Kukiełki postępu"
Reklama