Kultura

Prekursorki

Jak kobiety przebijały się w sztuce

Bez tytułu (Kompozycja z prostokątami i kołami),1931 r. Bez tytułu (Kompozycja z prostokątami i kołami),1931 r. Delfanne Studio / materiały prasowe
Duża wystawa Sophie Taeuber-Arp w Poznaniu przypomina o tym, jak kobiety przebijały się w świecie sztuki XX w.
Sophie Taeuber-Arp z Głową Dada – fotografia Nica Alufa, ok. 1920 r.materiały prasowe Sophie Taeuber-Arp z Głową Dada – fotografia Nica Alufa, ok. 1920 r.

W sztuce kobiety zawsze miały pod górkę. Przez całe stulecia mogły co najwyżej pozować, najlepiej nago. Oczywiście zdarzały się wyjątki wyemancypowanych malarek (Sofonisba Anguissola, Artemizja Gentileschi, Angelika Kauffmann czy Judith Leyster), ale pierwsze zapowiedzi szerszych zmian pojawiły się pod koniec XIX w. Na Wystawę Światową w Filadelfii w 1876 r. przygotowano specjalny pawilon kobiecy, w którym pokazano 1,5 tys. artystek z 13 krajów. Dziś pachnie to niezdrową segregacją, ale wówczas było świadectwem otwarcia i postępu.

Polityka 38.2019 (3228) z dnia 17.09.2019; Kultura; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Prekursorki"

Czytaj także

Kultura

Zapomniana historia Mietka Kosza

Film Macieja Pieprzycy „Ikar. Legenda Mietka Kosza” z brawurową rolą Dawida Ogrodnika przypomina wielką postać tytułowego niewidomego pianisty. To powód, by raz jeszcze zastanowić się nad wciąż nośnym mitem artysty straceńca.

Mirosław Pęczak
19.10.2019