Kultura

Era Jokera

Joker – uosobienie naszych lęków

Joaquin Phoenix jako Arthur Fleck, czyli tytułowy Joker, w filmie Todda Phillipsa. Joaquin Phoenix jako Arthur Fleck, czyli tytułowy Joker, w filmie Todda Phillipsa. Warner Bros. Entertainment
Im bardziej nowy filmowy Joker osuwa się w szaleństwo, tym bardziej staje się symbolem buntu przeciwko elitom. Ten komiksowy bohater zmieniał się zresztą od lat na wzór społecznych lęków i potrzeb.
Joker, psychopatyczny zabójca, w „Detective Comics” z 1942 r.Mel Melcon/Getty Images Joker, psychopatyczny zabójca, w „Detective Comics” z 1942 r.

Wenecki Złoty Lew dla filmu Todda Phillipsa wywołał wśród części krytyków zdziwienie: najstarszy festiwal filmowy na świecie nagradza hollywoodzką rozrywkę opartą na komiksowym pierwowzorze. Rzecz w tym, że „Joker” przekracza gatunkowe ograniczenia. Jest mrocznym kryminałem i psychologicznym studium odrzucenia, społeczną diagnozą, przebraną w kostium retro, ale odwołującą się do aktualnych wydarzeń.

Tytułowym Jokerem jest tu Arthur Fleck – fenomenalnie zagrany przez Joaquina Phoenixa podrzędny aktor zatrudniony w agencji klaunów.

Polityka 40.2019 (3230) z dnia 01.10.2019; Kultura; s. 82
Oryginalny tytuł tekstu: "Era Jokera"

Czytaj także

Klasyki Polityki

Jak dzieci odczuwają i rozumieją ból?

Jeszcze na początku lat 80. uważano, że noworodki w ogóle nie odczuwają bólu! A ponieważ nie potrafią werbalnie wyrazić tego, co czują, nie dbano o ich komfort w szpitalach.

Paweł Walewski
08.08.1998