Kultura

Wywrotowy karnawał

Muzycy czasu przełomu

Koncert zespołu Izrael na warszawskim Torwarze, 1990 r. W środku: Darek „Maleo” Malejonek, po prawej: Robert Brylewski. Koncert zespołu Izrael na warszawskim Torwarze, 1990 r. W środku: Darek „Maleo” Malejonek, po prawej: Robert Brylewski. Piotr Wójcik / Agencja Gazeta
Przełom 1989 r. zatrząsł polską sceną muzyczną. Bohaterów pokolenia łączyła wtedy chęć przekraczania wszelkich granic. Teraz więcej różni.
.Wydawnictwo Czarne .

Zbieżności muzycznej sceny alternatywnej z polityką w czasie przechodzenia od PRL do III RP są niby oczywiste, ale przestają być takie, gdy przyjrzymy się szczegółom. Zniesienie cenzury musiało sprzyjać rozkwitowi ekspresji dawniej blokowanej, tak jak boomowi rockowemu pomogło podpisanie porozumień sierpniowych w 1980 r. A przecież nie brakowało paradoksów. Wiele mówi przypadek jednej z popularnych piosenek zespołu T.Love, zamieszczonej na płycie „Wychowanie”, wydanej w historycznie przełomowym 1989 r.

Polityka 39.2020 (3280) z dnia 22.09.2020; Kultura; s. 76
Oryginalny tytuł tekstu: "Wywrotowy karnawał"

Czytaj także

Klasyki Polityki

Jak dzieci odczuwają i rozumieją ból?

Jeszcze na początku lat 80. uważano, że noworodki w ogóle nie odczuwają bólu! A ponieważ nie potrafią werbalnie wyrazić tego, co czują, nie dbano o ich komfort w szpitalach.

Paweł Walewski
08.08.1998