Kultura

Złudzenia Allena

Autobiografia Woody’ego Allena, czyli koniec epoki patriarchatu

Trudno ocenić, kiedy Allen jest szczery, a kiedy na potrzeby autobiografii tworzy personę pozlepianą z fragmentów własnej osobowości i publicznego wizerunku. Trudno ocenić, kiedy Allen jest szczery, a kiedy na potrzeby autobiografii tworzy personę pozlepianą z fragmentów własnej osobowości i publicznego wizerunku. Lawrence Schwartzwald/Sygma / Getty Images
Głośna autobiografia Woody’ego Allena, miejscami błyskotliwa i zabawna, okazuje się przede wszystkim symbolem końca epoki patriarchatu.
Ronan Farrow z matką Mią Farrow na gali „Time 100”, Nowy Jork, 2015 r.Brendan McDermid/Reuters/Forum Ronan Farrow z matką Mią Farrow na gali „Time 100”, Nowy Jork, 2015 r.

Woody Allen i Ronan Farrow nie utrzymują ze sobą kontaktów. Podzieliła ich trudna historia rodziny, naznaczona psychiczną przemocą, zdradą i powracającymi od lat podejrzeniami o molestowanie seksualne. Ich nowe książki – autobiografia „À propos niczego” Allena i reportaż śledczy „Złap i ukręć łeb” Farrowa, dostępne i w Polsce – są świadectwem czasów, w których kruszy się dawny porządek, a ofiary odzyskują stłumiony przez wpływowych mężczyzn głos.

Pierwsza część „À propos niczego” przypomina, że Allen ma lekkie pióro, jest autoironiczny, wciąż uwodzi poczuciem humoru.

Polityka 47.2020 (3288) z dnia 17.11.2020; Kultura; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "Złudzenia Allena"

Czytaj także

Nauka

Skąd dramatyczne wahania liczby infekcji covid-19?

Czym tłumaczyć gwałtowny spadek raportowanych zakażeń koronawirusem? Rozmawiamy z dr. Franciszkiem Rakowskim z ICM, który modeluje przebieg pandemii od samego jej początku.

Karol Jałochowski
26.11.2020