Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Jak niemiecki design podbija świat

Od lewej u góry: Patrick Speck, lider LIXIL Global Design EMENA, odpowiedzialny za wzornictwo w Grohe, Andres Enslin, główny projektant firmy Miele,Wolfgang Bremm von Kleinsorgen, CEO i President Mercedes-Benz Cars Central&Eastern Europe. Od lewej poniżej: Michał Bowsza, dyrektor marki Audi w Polsce, Jan Heisterhagen, wicedyrektor działu zarządzania produktem w firmie Hansgrohe oraz Gerhard Kampe, zajmuje się wzornictwem przemysłowym na Uniwersytecie w Coburgu. Od lewej u góry: Patrick Speck, lider LIXIL Global Design EMENA, odpowiedzialny za wzornictwo w Grohe, Andres Enslin, główny projektant firmy Miele,Wolfgang Bremm von Kleinsorgen, CEO i President Mercedes-Benz Cars Central&Eastern Europe. Od lewej poniżej: Michał Bowsza, dyrektor marki Audi w Polsce, Jan Heisterhagen, wicedyrektor działu zarządzania produktem w firmie Hansgrohe oraz Gerhard Kampe, zajmuje się wzornictwem przemysłowym na Uniwersytecie w Coburgu. materiały prasowe
Niemieckie wzornictwo, doceniane za spójność i prostotę, jest jednym ze źródeł ogromnego sukcesu gospodarczego kraju. W czasach kryzysu klimatycznego długa żywotność produktów to ogromny atut niemieckich marek w oczach klientów.

Niemcy to potęga eksportowa, a niemieckie wyroby to symbol jakości, solidności, trwałości. Określenie „Made in Germany” stało się dla naszego zachodniego sąsiada jednym z filarów gospodarczego sukcesu. Jednak nie byłoby go bez elementu czasem niedocenianego, ale na pewno kluczowego: niemieckiej szkoły projektowania. Obok „Made in Germany” należy zatem mówić też o „Designed in Germany”. – Nasze wzornictwo przemysłowe ma najdłuższą tradycję na świecie, liczącą już ponad sto lat. Jego źródeł trzeba szukać w architekturze. To właśnie z architektury przeszło do przemysłu. Punktem odniesienia było zawsze pytanie, jak poprawić jakość życia ludzi – mówi Andreas Enslin, główny projektant Miele.

Stosunkowo łatwo określić charakterystyczne cechy niemieckiego wzornictwa. – To z pewnością proste linie, brak przesady, porządek, ustrukturyzowanie, tak aby odbiorca mógł łatwo zobaczyć, jaka jest funkcja produktu – ocenia Jan Heisterhagen, wicedyrektor działu zarządzania produktem w firmie Hansgrohe. Dla niemieckich projektantów w centrum zawsze stała funkcjonalność i użyteczność produktów. Siła niemieckiego stylu polega przede wszystkim na znalezieniu kompromisu między ergonomią i estetyką. – Naszym wielkim sukcesem jest modelowa współpraca inżynierów i projektantów, bo to ich połączone siły pozwalają przygotować produkty sprzedawane z sukcesem na całym świecie – podkreśla prof. Gerhard Kampe, zajmujący się wzornictwem przemysłowym w Szkole Wyższej w Coburgu.

Dla niemieckich marek kwestia wzornictwa pozostaje kluczowa. Mimo trendu outsourcingu wiele z nich ma wciąż własne, lokalne zespoły projektantów. – Przy projektowaniu kierujemy się trzema filarami designu marki Grohe.

Polityka 41.2021 (3333) z dnia 05.10.2021; Debata; s. 75
Reklama