Po wyniszczającej Amerykę wojnie Nowy Watykan, bezwzględna organizacja katolickich fanatyków, wprowadza rządy przemocy i terroru. Jedyną nadzieją dla ukrywającego się na terytorium Kanady ruchu oporu jest dwunastoletnia dziewczynka, w niejasny sposób powiązana z jednym z liderów Nowego Watykanu. W „Ptaszynie” (przeł. Hubert Brychczyński, Centrala, 5/6) scenarzysta Darcy Van Poelgeest sięga po sprawdzone gatunkowe schematy, by skonstruować z nich świeżą, gęstą od wydarzeń i ukrytych znaczeń opowieść o terrorze, nadziei i zemście. Zaś fenomenalne ilustracje Iana Bertrama – przywodzące na myśl klasyczne komiksy Moebiusa – kreują postapokaliptyczny świat, którego nie sposób zapomnieć.
Ocena: 5/6
*
W „Boskiej komedii Oscara Wilde’a” (przeł. Karolina Jaszecka, Non Stop Comics, 5/6) hiszpański artysta Javier de Isusi odtwarza ostatnie lata życia autora „De Profundis”, spędzone na wygnaniu w Paryżu. Ucieka jednak od formy klasycznej biografii, przerywając narrację „wywiadami” z bohaterami drugiego planu, relacjonującymi swoje kontakty z Wilde’em, lub nadając fabule pozór sztuki scenicznej. Efektem jest wspaniały hołd złożony twórczości poety, a zarazem barwny, ironiczny portret artystycznej bohemy Paryża. De Isusi pracował nad scenariuszem kilka lat, prowadząc bardzo skrupulatny research, ale w swoim dziele miesza z wdziękiem fakty, zmyślenia i fantazje, zastrzegając, by „nie wierzyć w nic, bo może się to okazać absolutną i niepodważalną prawdą”.
Ocena: 5/6
*
Francuski humorysta Benjamin Renner wraca na farmę, która była miejscem akcji jego bestsellerowego „Wielkiego złego lisa” – tym razem z opowieścią, którą trzeba czytać właśnie teraz.