Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Afro-jutro

Afrofuturyzm w popkulturze

Projekt „Lagos 2050: Shanty Megastructures” Olalekana Jeyifousa. Projekt „Lagos 2050: Shanty Megastructures” Olalekana Jeyifousa. Olalekan Jeyifous
XXI stulecie należeć będzie do Afryki – o tym przekonanych jest wielu młodych na tym kontynencie. Skąd ten optymizm?
Sun Ra, czyli Herman Poole Blount, znany na całym świecie jazzowy muzyk.materiały prasowe Sun Ra, czyli Herman Poole Blount, znany na całym świecie jazzowy muzyk.

Hollywoodzka megaprodukcja „Czarna Pantera” okazała się kasowym hitem – blisko 1,4 mld dol. za sprzedane bilety plasuje ją na 13. miejscu w rankingu najpopularniejszych filmów wszech czasów. Od innych sukcesów kasowych Marvela odróżniało ją to, że opowiadała o T’Challi, czarnym superbohaterze z afrykańskiej Wakandy.

To państwo ukryte na wielkim kontynencie, które pozornie niczym się nie wyróżnia i jak ulał pasuje do stereotypu, jaki organizuje myślenie mieszkańców Zachodu o tzw. Czarnej Afryce. Malownicze krajobrazy jakby wycięte z folderów turystycznych sprzedających egzotyczne safari, ciche wioski z mieszkańcami, którzy w barwnych, tradycyjnych strojach zajmują się równie tradycyjnymi zajęciami – uprawą roli i wypasem zwierząt. Pozory jednak mylą, Wakanda pilnie strzeże tajemnicy – ma dostęp do vibranium, metalu o superwłaściwościach. Dzięki niemu w ukrytym przed oczami świata sercu kraju rozwijane są technologie, o jakich inżynierowie z Krzemowej Doliny mogą tylko pomarzyć. Vibranium i związana z nim wakandyjska wiedza to przyszłość i warunek pokojowego rozwoju świata. Przyszłość, która należy do Afryki.

Film nasycony jest odniesieniami do opresji, jakiej doświadczają czarnoskórzy nie tylko w Stanach Zjednoczonych, a wątek rewolucji i przemocowej strategii na odzyskanie pełni praw jest jedną z nici organizujących rozwój akcji. Czy jednak mogło być inaczej? Trafił do kin w 2018 r., w piątym roku rozwoju ruchu #BlackLivesMatter. Mimo to wielu krytyków uznało produkcję za rasistowską, zarówno za posługiwanie się afrykańskimi stereotypami, jak i sposobem prezentacji czarnych bohaterów.

Przyszłość afrofuturyzmu

Widzów ta krytyka nie zniechęciła, a inni komentatorzy zwrócili uwagę, że „Czarna Pantera” wprowadziła do głównego nurtu popkultury afrofuturyzm, ruch kulturowy rozwijany przez afroamerykańskich mieszkańców Stanów Zjednoczonych.

Polityka 10.2022 (3353) z dnia 01.03.2022; Kultura; s. 80
Oryginalny tytuł tekstu: "Afro-jutro"
Reklama