Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Kultura

Zwyciężczyni ze stradivariusem

Hina Maeda. Zwyciężczyni ze stradivariusem

Japonka Hina Maeda: zwyciężczyni tegorocznego Konkursu Skrzypcowego im. Wieniawskiego. Japonka Hina Maeda: zwyciężczyni tegorocznego Konkursu Skrzypcowego im. Wieniawskiego. Łukasz Gdak / EAST NEWS
Często wyobrażamy sobie, że na legendarnych zabytkowych instrumentach grają muzycy, którzy robią już prawdziwe kariery. Tymczasem stradivariusa mogą wypożyczyć nawet bardzo młodzi artyści. Czy na pewno im to pomaga?
Na zabytkowych skrzypcach może dziś zagrać każdy, kto ma lub znajdzie na to odpowiednie pieniądze i oczywiście prezentuje pewien poziom. Na fot. skrzypce wykonane przez Antionio Stradivariego w 1727 r.Toby Melville/Reuters/Forum Na zabytkowych skrzypcach może dziś zagrać każdy, kto ma lub znajdzie na to odpowiednie pieniądze i oczywiście prezentuje pewien poziom. Na fot. skrzypce wykonane przez Antionio Stradivariego w 1727 r.

Zakończony właśnie 16. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego był pod wieloma względami zupełnie inny od poprzednich. Po pierwsze, podobnie jak konkurs chopinowski i ten został przesunięty o rok, aby oba wydarzenia ze sobą nie kolidowały. Młodzi skrzypkowie mieli więc więcej czasu na przygotowania. Z powodów pandemicznych nie odbyły się też preselekcje na żywo, które wprowadził poprzedni przewodniczący jury Maxim Vengerov: zorganizował je w dziewięciu miastach świata przed konkursem, który odbył się w 2011 r., a w czterech – przed 2016 r. Powrócono więc do tradycji z lat poprzednich – oceniania zgłoszeń na podstawie nagrań wideo. Nowy przewodniczący, znany francuski skrzypek Augustin Dumay, przesłuchiwał je z wiceprzewodniczącym Danielem Stabrawą (wieloletnim koncertmistrzem Filharmoników Berlińskich, dziś już na emeryturze) oraz Madeleine Carruzo, szwajcarską skrzypaczką, pierwszą kobietą, która zasiadła w tej berlińskiej orkiestrze. A zgłoszeń było w tym roku aż 224. Preselekcje wyłoniły 41 dopuszczonych do I etapu; ostatecznie na estradzie poznańskiej Auli UAM stanęło 31 skrzypków.

Co tak pięknie brzmi

Mimo że uczestników było tak niewielu, chyba jeszcze się nie zdarzyło, by pojawiło się tu aż tyle cennych instrumentów naraz. W poprzednich konkursach oficjalnie nie podawano, na czym konkretnie grają poszczególni skrzypkowie, ale tegoroczną różnicę można było usłyszeć już w samym brzmieniu. Jeszcze nie zdarzyła się taka edycja, na której wystąpiło aż tylu artystów dbających o jakość dźwięku. I oczywiście instrumenty były w tym bardzo pomocne. Oficjalnie zgłoszono cztery zbudowane przez Antonia Stradivariego; być może było ich o kilka więcej, ponieważ niektórzy nie podali, na czym grają, zapewne ze względów bezpieczeństwa.

Polityka 44.2022 (3387) z dnia 25.10.2022; Kultura; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "Zwyciężczyni ze stradivariusem"
Reklama