Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Ważny jest kontekst

Jak się zarządza galerią sztuki? Sama estetyka dziś nie wystarczy

Eulalia Domanowska. Krytyczka sztuki, kuratorka ponad stu wystaw w Polsce i Europie, między innymi Tony’ego Cragga i Henry’ego Moore’a w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Autorka wielu publikacji poświęconych zagadnieniom sztuki współczesnej. Specjalizuje się w sztuce nowoczesnej i współczesnej, interesuje się szczególnie sztuką w przestrzeni publicznej i krajobrazie. Redaktorka naczelna Kwartalnika Rzeźby „Orońsko”. W latach 2015–2019 dyrektorka Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Od 2022 r. dyrektorka Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Na zdjęciu: Eulalia Domanowska w styczniu 2023 r. otwiera w PGS wystawę prac artystów – laureatów Paszportów POLITYKI. Eulalia Domanowska. Krytyczka sztuki, kuratorka ponad stu wystaw w Polsce i Europie, między innymi Tony’ego Cragga i Henry’ego Moore’a w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Autorka wielu publikacji poświęconych zagadnieniom sztuki współczesnej. Specjalizuje się w sztuce nowoczesnej i współczesnej, interesuje się szczególnie sztuką w przestrzeni publicznej i krajobrazie. Redaktorka naczelna Kwartalnika Rzeźby „Orońsko”. W latach 2015–2019 dyrektorka Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Od 2022 r. dyrektorka Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Na zdjęciu: Eulalia Domanowska w styczniu 2023 r. otwiera w PGS wystawę prac artystów – laureatów Paszportów POLITYKI. dzięki uprzejmości PGS Sopot, Konrad Ciszkowski
O zarządzaniu instytucją sztuki współczesnej oraz planach wystawienniczych na najbliższe miesiące rozmawiamy z Eulalią Domanowską, dyrektorką Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.

Była pani dyrektorką Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Od 2022 r. kieruje pani Państwową Galerią Sztuki w Sopocie. Ma pani duże doświadczenie na stanowisku dyrektorskim. Jaki model zarządzania instytucją sztuki współczesnej jest pani najbliższy?
Przede wszystkim jest to model dostosowany do miejsca, gdzie znajduje się galeria, do jej charakteru. PGS w Sopocie jest galerią sztuki współczesnej. Zajmujemy się aktualnymi trendami w sztuce, czasami, gdy jest to zasadne, sięgając też do historii. Na przykład obecnie prezentujemy w galerii zestawienie dwóch artystów – Władysława Hasiora i Daniela Rycharskiego. Ich twórczość ma wiele punktów wspólnych, od zainteresowania wsią po wątki religijne.

Jeśli chodzi o sam model zarządzania, ważnych jest dla mnie kilka aspektów. Przede wszystkim budowa zespołu, działania edukacyjne oraz współpraca z podmiotami zewnętrznymi – instytucjami sztuki, placówkami badawczymi, fundacjami oraz organizacjami działającymi w obszarze sztuk wizualnych. Budowanie programu instytucji sztuki współczesnej opiera się nie tylko na pokazywaniu ciekawych zjawisk z polskiej oraz międzynarodowej sceny artystycznej. Równie ważny jest program edukacyjny oraz program wydarzeń towarzyszących, przede wszystkim spotkań z artystami, kuratorami, teoretykami kultury. Wizualny ogląd wystawy nie wystarcza już odbiorcom. Wystawy czysto estetyczne, które dominowały w ubiegłym wieku, są nieadekwatne do tego, co dzieje się współcześnie w polu artystycznym.

„Mogę wam opowiedzieć o sobie o was” to wystawa, którą można zobaczyć w PGS w Sopocie do 19 maja. Artystów łączy m.in. zainteresowanie tematyką wsi, transformacji polskiego społeczeństwa, tożsamości, duchowości. Na zdjęciu z wernisażu wystawy: „Ogród zimowy 2” Daniela Rycharskiegodzięki uprzejmości PGS Sopot, Tomasz Maryks„Mogę wam opowiedzieć o sobie o was” to wystawa, którą można zobaczyć w PGS w Sopocie do 19 maja. Artystów łączy m.in. zainteresowanie tematyką wsi, transformacji polskiego społeczeństwa, tożsamości, duchowości. Na zdjęciu z wernisażu wystawy: „Ogród zimowy 2” Daniela Rycharskiego

Jakie obszary sztuki współczesnej uważa pani za szczególnie warte prezentowania?
Na pewno działania zogniskowane wokół natury i ekologii. Od lat rozwijamy współpracę z Instytutem Oceanologii PAN, mającym siedzibę w Sopocie, prowadzimy wspólnie program rezydencji artystycznych na statku Oceania.

Polityka 18/19.2024 (3462) z dnia 23.04.2024; Art Salon; s. 100
Oryginalny tytuł tekstu: "Ważny jest kontekst"
Reklama