Komiks
10 najlepszych komiksów roku według „Polityki”. Fenomenalne, wybitne, intymne
10. Kaczki. Dwa lata na piaskach, scen. i rys.: Kate Beaton, Kultura Gniewu. Autobiograficzne wspomnienie czasu, jaki autorka spędziła na kanadyjskich polach naftowych: nie tylko ciężkiej pracy, lecz także społecznych układów opartych na dyskryminacji i patriarchalnych regułach.
9. Życie wesołe smutnego psa Corneliusa, scen. i rys.: Marc Torices, Mandioca. Historia życia sprzątacza, który chciałby być pisarzem, przypomina emocjonalny i artystyczny rollercoaster. Mieszają się tu rozmaite style graficzne i gatunki literackie, układając się w brawurowy hołd dla komiksu jako sztuki i formy narracji.
8. Old Boy, tom 1, scen. Garon Tsuchiya, rys. Nobuaki Minegishi, Hanami. Pierwsza część sagi o zbrodni, karze i zemście: wzorcowa narracja pełna emocji, trzymający w napięciu kryminał postawiony na filozoficznych fundamentach. Klasyka japońskiego komiksu.
7. Żeń-szen. Zgniłe korzenie, scen. i rys.: Craig Thompson, Timof Comics. Wspomnienia z dzieciństwa i młodości jako forma opowieści o zmieniającym się świecie, przepracowywaniu traum, religijnym fundamentalizmie i wreszcie próbach ułożenia relacji z bliskimi. Album intymny i uniwersalny jednocześnie.
6. Heksa, scen. i rys.: Katarzyna Witerscheim, Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej. Śląsk sprzed stulecia daleki od stereotypów i uproszczeń. Nikiszowiec jako magiczne miejsce, w którym rodzą się wielkie namiętności, a zderzenie tradycji z nowoczesnością i młodością budzi twórczy ferment.
5. Mord na dzielni, scen. i rys.: Beata Pytko, Kultura Gniewu. Krytyczne spojrzenie na gentryfikację wielkich miast i chciwość deweloperów, zamknięte w atrakcyjnej fabule łączącej kryminał i opowieść obyczajową.