Pojawiają się wątki z nagrodzonymi artystami – Kasią Nosowską, Edytą Bartosiewicz, Leonem Tarasewiczem, Grzegorzem Ciechowskim, Mirosławem Bałką – widzimy przebitki z Gali Paszportów, wypowiadają się dziennikarze POLITYKI. Chodzi tu jednak o coś więcej, o filmowo-publicystyczną syntezę, rodzaj komentarza, który podsumowywałby całe minione dwudziestolecie w sześciu dziedzinach nagradzanych Paszportami: w muzyce popularnej, filmie, literaturze, sztukach wizualnych, teatrze i muzyce poważnej. Bartek Chaciński opowiada zatem całą współczesną historię polskiej fonografii, Tadeusz Sobolewski podsumowuje dwie ostatnie dekady w filmie, Monika Małkowska stara się wniknąć w specyfikę współczesnej rodzimej twórczości plastycznej, Jacek Wakar we fragmencie o teatrze najwięcej uwagi poświęca postaciom Krzysztofa Warlikowskiego i Grzegorza Jarzyny, Jacek Hawryluk wyjaśnia, jak zmieniała się muzyka współczesna, a Justyna Sobolewska porównuje ostatnie dwie dekady w polskiej literaturze do dwudziestolecia międzywojennego.
Wypowiedzi zaproszonych krytyków i towarzyszące im materiały archiwalne dowodzą, iż nie ma w tych dwóch dekadach żadnej dominanty, panuje różnorodność i wrażenie ciągłej zmiany, co Zygmunt Bauman nazywa płynnością. Czyżby taka była nasza późna nowoczesność?
Znaki szczególne, reż. Borys Lankosz, TVP2, 6 lutego, godz. 00.51