Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Film

Strzał w szczękę

Recenzja filmu: „Do zobaczenia w zaświatach”, reż. Albert Dupontel

Maski, które w filmie nosi Péricourt są poza wszystkim także ciekawym nawiązaniem do twórczości Marcela Breuera, Oskara Schlemmera i współczesnego francuskiego artysty Kadera Attii. Maski, które w filmie nosi Péricourt są poza wszystkim także ciekawym nawiązaniem do twórczości Marcela Breuera, Oskara Schlemmera i współczesnego francuskiego artysty Kadera Attii. Aurora Films / materiały prasowe
Oszustwa w „Do zobaczenia w zaświatach” mają tak skomplikowaną strukturę, że akcja filmu traci na przejrzystości.

Czarna komedia reżysera i aktora Alberta Dupontela to adaptacja nagrodzonej Goncourtami powieści Pierre’a Lemaitre’a o trzech weteranach pierwszej wojny światowej, którzy zostają oszustami finansowymi. Albert Maillard (Dupontel), jeden z nich, opowiada historię, która rozpoczęła się we francuskich okopach w końcówce wojny, gdy sadystyczny porucznik Pradelle (Laurent Lafitte) wysłał swoich żołnierzy na pewną śmierć. Ta część filmu poraża: wybuchy szrapneli, świszczące kule i bomby, latające i rozrywane ciała. Trzeci z głównych bohaterów, uzdolniony rysownik i zbuntowany syn bankiera Edouard Péricourt (Nahuel Pérez Biscayart) traci wtedy część szczęki. Po wojnie cyniczny Pradelle zbija fortunę na oszustwach przy pochówku zabitych żołnierzy, a Péricourt i Maillard, porzuceni przez państwo wojenni weterani, wymierzają sprawiedliwość na własną rękę.

Oszustwa w „Do zobaczenia w zaświatach” mają tak skomplikowaną strukturę, że akcja filmu traci na przejrzystości, nie pomagają też fabularne skróty. Pozostaje seria udanych, chaplinowskich gagów i celna krytyka tego, jak Francja obeszła się z czterema milionami okaleczonych weteranów. Brakowało rozwiązań systemowych dla ludzi, którzy przez to nie mieli szans na powrót do społeczeństwa i normalne życie. Maski, które w filmie nosi Péricourt są poza wszystkim także ciekawym nawiązaniem do twórczości Marcela Breuera, Oskara Schlemmera i współczesnego francuskiego artysty Kadera Attii. Attia, zajmujący się wątkiem naprawy i zmiany, tworzy na podstawie archiwalnych zdjęć modele zniekształconych twarzy wojennych inwalidów. A jego rzeźby, które znajdują się w kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej, pokazywane były ostatnio na Open’erze.

Do zobaczenia w zaświatach (Au revoir là-haut), reż. Albert Dupontel, prod. Francja, 113 min

Polityka 33.2018 (3173) z dnia 13.08.2018; Afisz. Premiery; s. 74
Oryginalny tytuł tekstu: "Strzał w szczękę"
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną