„Polityka” prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Film

Jabłka Adama

◊ ◊ ◊ ◊

Na pozór błaha historia o resocjalizacji zwolnionego z więzienia neofaszysty nie ma nic wspólnego z twardym, realistycznym kinem, kręconym cyfrową kamerką na modłę interwencyjnego dokumentu. Znacznie więcej łączy ją z tradycyjną, klasycznie opowiedzianą współczesną baśnią trochę w stylu magicznego realizmu Jana Jakuba Kolskiego.

Podszyte biblijną symboliką z silnie wplecionym wątkiem teodycei „Jabłka Adama” opisują religijne nawrócenie zatwardziałego kryminalisty (Ulrich Thomsen), wielbiciela Adolfa Hitlera, buntującego się przeciwko wciąganiu go w rytm życia protestanckiej wspólnoty. Przymusowy pobyt na plebanii z pastorem zachowującym się jak wiejski głupek (świetna rola Madsa Mikkelsena), zakompleksionym pijakiem ekstenisistą (Nicolas Bro) oraz arabskim fundamentalistą marzącym o zniszczeniu naftowej korporacji (Ali Kazim) nieoczekiwanie odmienia jego los, przywraca wiarę w odwieczny porządek świata i nadaje jego życiu nowy sens.

Choć to czarna komedia z elementami tarantinowskiego pastiszu, film Jensena nie jest zbyt śmieszny, za to wzrusza, bawi, a jego główną zaletą, oprócz wyrazistych kreacji aktorskich, jest inteligentne i bezpretensjonalne przesłanie. W znakomitym stylu reżyser podejmuje odwieczną dyskusję na temat paradoksów wiary oraz sił, które służąc złu, czynią w końcu dobro.

Reklama

Czytaj także

Historia

Wielki Głód, straszna śmierć. To miało być „miażdżące uderzenie” Moskwy w Ukraińców

Wielki głód lat 1932–33 dotknął mieszkańców Ukrainy, Kazachstanu, Kubania, Powołża. W Ukrainie terror głodem miał charakter ludobójstwa, którego celem dla Moskwy – wraz z eksterminacją elity intelektualnej – było „miażdżące uderzenie” w Ukraińców i ostateczne rozwiązanie kwestii ukraińskiej.

Edwin Bendyk
10.12.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną