Prawicy nienawidzącej papieża Franciszka trudno będzie przełknąć ten film. Kult Jana Pawła II nie dość, że uniemożliwia rzetelną ocenę pontyfikatu Polaka, to jeszcze blokuje jakąkolwiek refleksję na temat zmian i konieczności reformowania instytucji Kościoła. Ciepły, empatyczny, fenomenalnie zagrany dramat Fernando Meirellesa daje możliwość przyjrzenia się z bliska jednemu z najbardziej nieoczekiwanych, kryzysowych momentów historii Watykanu, gdy po ośmiu latach pontyfikatu z racji podeszłego wieku następca i kontynuator Wojtyły Niemiec Joseph Ratzinger (Anthony Hopkins) postanowił zrezygnować z urzędu. Pytanie: dlaczego najbardziej tradycjonalistyczny papież współczesności, w pełni świadomy, jakie to może wywołać napięcia i konsekwencje, podjął najmniej tradycyjną i najmniej przewidywalną decyzję, wyznaczając na następcę swego najzagorzalszego krytyka – pozostaje wciąż nierozwiązaną zagadką.
Inspirowany prawdziwymi wydarzeniami film rzuca światło na okoliczności tego wyboru. W mniejszym stopniu akcentuje różnice w podejściu do zasad wiary, dogmatów, kryzysów i skandali w Kościele. Sednem pozostaje niezwykle emocjonująca, oparta na odpychaniu/przyciąganiu przeciwieństw konfrontacja osobowości dwóch odmiennych pod względem usposobienia i poglądów papieży przejętych zmianami cywilizacyjnymi i nieadekwatną na nie reakcją. Benedykt XVI to introwertyk, oschły intelektualista, pozbawiony poczucia humoru samotnik, nieumiejący nawiązywać kontaktu ze zwykłymi ludźmi – jak sam siebie oskarża – „pasterz uciekający na widok wilków”. Głoszący pochwałę Kościoła ubogiego, charyzmatyczny radykał i lewak Jorge Bergoglio, czyli „czerwony” papież Franciszek (Jonathan Pryce), ma siebie za grzesznika nienadającego się do zasiadania na tronie Piotrowym. Jest trybunem ludowym i zapalonym kibicem piłkarskim. Ich spotkanie to widowisko lepsze od niejednego dreszczowca. Egzystencjalna tragikomedia, jakiej mało kto się spodziewa. Polscy katolicy powiedzą, że z elementami propagandy.
Dwóch papieży (The Two Popes), reż. Fernando Meirelles, prod. Argentyna, USA, Wielka Brytania, Włochy, 125 min, od 20 grudnia w Netflixie