Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Film

Piramidy we krwi

Copyright: © Icon Distribution, Inc., All rights reserved, Photo Credit: Andrew Cooper, SMPSP Copyright: © Icon Distribution, Inc., All rights reserved, Photo Credit: Andrew Cooper, SMPSP
„Apocalypto” Mela Gibsona przenosi widza do krainy Majów, jednej zgłównych indiańskich cywilizacji prekolumbijskiej Ameryki.

Mimoegzotycznego sztafażu Gibson-aktor i reżyser znowu opowiada tu swoją,wciąż tę samą, krwawą historię o pierwotnych ludzkich instynktach ikonfrontacji dobra ze złem.

Po głośnej i kontrowersyjnej „Pasji” Gibson zyskał opiniętwórcy niesfornego, niepoprawnego politycznie i balansującego nakrawędzi tego, co w Hollywood dopuszczalne. Jego długo oczekiwany,najnowszy film jest wielkim widowiskiem i ucztą dla oczu, ale raczejnie odkrywa przed nami nowych światów, a jego przesłanie ześlizguje sięw banał.

Akcja „Apocalypto” rozgrywa się w schyłkowym okresie cywilizacji Majów,bezpośrednio przed konkwistą. Bohater filmu Jaguar Paw (Łapa jaguara) wiedzie sielski żywot mieszkańca wioski w tropikalnej dżungli,gwałtownie przerwany inwazją wojsk ze stolicy, które szybko łamią opórwieśniaków, palą wieś i biorą ich w niewolę.

Miasto, do którego doprowadzono jeńców, okazuje się upiornym miejscemmasowego ludobójstwa – rolę dekoracji pełnią tam ludzkie głowyzatknięte na pikach, na rogatkach leżą stosy bezgłowych ciał, jakw Kambodży Pol Pota. Związani nieszczęśnicy z wioski zostają wciągnięcina szczyt piramidy, gdzie kapłan wprawnym ruchem po kolei wykraja imserca, obcina głowy i zrzuca je po każdej egzekucji po stopniachpiramidy ku uciesze wiwatującej i pijanej gawiedzi. Kiedy kolejnąofiarą ma się stać Jaguar Paw, następuje zaćmienie słońca, co ratuje mużycie – kapłan orzeka, że rozgniewany bóg Kukulcan nasycił się jużkrwią.

 

Ocaleni nie mają jednak prawa przeżyć – żołnierze pędzą ich na stadion, każą uciekać w stronę pobliskiego pola kukurydzy, po czym zabijają biegnących strzałami z łuków, oszczepami i kamieniami.

Reklama