Film

Odlot w strefie cienia

Recenzja filmu: „Bardo, fałszywa kronika garści prawd”, reż. Alejandro González Ińárritu

„Bardo, fałszywa kronika garści prawd”, reż. Alejandro González Ińárritu „Bardo, fałszywa kronika garści prawd”, reż. Alejandro González Ińárritu Netflix
Można się na tym filmie poczuć jak w środku niepokojącego snu, którego rozmach, symbolika, głębia przytłaczają, by po chwili przeżyć coś na kształt mistycznego uniesienia.

Można się na tym filmie poczuć jak w środku niepokojącego snu, którego rozmach, symbolika, głębia przytłaczają, by po chwili przeżyć coś na kształt mistycznego uniesienia. Alejandro González Ińárritu zawsze pieczołowicie dbał o wizualną stronę swoich wizjonerskich szarż, nadawał im kształt fascynujących peregrynacji w wewnętrzny świat osób poddawanych presji i ostatkiem sił walczących o życie. W „Bardo” też to jest – tyle że zaburzone, rozciągnięte, wymieszane czasowo, wyraźnie skierowane ku duchowemu wymiarowi. Bohater, uznany dziennikarz i dokumentalista, alter ego reżysera, grany przez Daniela Giméneza Cacho, znajduje się jakby w sytuacji granicznej – rozstał się z życiem, ale nie wszedł jeszcze w nową formę istnienia. Jest zawieszony pomiędzy, w strefie cienia. Wspomnienia z teraźniejszości i przeszłości nakładają mu się na krwawą historię Meksyku – grabionego, kolonizowanego, pogrążonego w biedzie kraju o równie skomplikowanym rodowodzie co jego rodzina. Rozmowa z hiszpańskim konkwistadorem Cortezem prowadzona na górze trupów, groteskowe spotkanie z nieżyjącym ojcem, absurdalny talk-show odbywający się pod dyktando monologu telewizyjnego celebryty kręcą się wokół podwójnej tożsamości – kraju i jego, rodowitego Meksykanina należącego do klasy wyższej w USA traktowanego wszędzie jak intruz, przybysz z zewnątrz, obcy.

Bardo, fałszywa kronika garści prawd (Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths), reż. Alejandro González Ińárritu, Netflix, 152 min

Polityka 51.2022 (3394) z dnia 13.12.2022; Afisz. Premiery; s. 76
Oryginalny tytuł tekstu: "Odlot w strefie cienia"
Reklama