Film

Niewinny przestępca

Współczesny Londyn Minghelli.

Anthony Minghella drogę twórczą rozpoczynał od pisania sztuk teatralnych. W 1984 r. londyńscy krytycy uznali go za najbardziej obiecującego dramaturga, dwa lata później jego „Made in Bangkok” zdobyła tytuł najlepszej sztuki roku. Nic więc dziwnego, że filmy autora „Angielskiego pacjenta” (za którego dostał 9 Oscarów) mają zawsze świetnie napisane, wręcz perfekcyjne scenariusze. O czym możemy się też przekonać, oglądając ukazujące się właśnie na DVD „Rozstania i powroty”.

Film Minghelli opowiada o współczesnym Londynie, akcja toczy się w okolicach dzielnicy King’s Cross, gdzie architekt Will Francis (Jude Law) zakłada pracownię, do której włamuje się nastoletni bośniacki uchodźca. „Spodobał mi się pomysł – mówi reżyser – żeby w tej historii osobą najmniej winną był przestępca, a największym winowajcą ofiara”.

Film Minghelli to wielowarstwowa opowieść o relacjach między Anglikami a emigrantami. Jedną z bohaterek jest bośniacka pianistka Amira (Juliette Binoche), która pracuje w Londynie jako krawcowa, ale w wolnych chwilach nadal ćwiczy Bacha na drewnianej atrapie fortepianowej klawiatury. Amira mówi synowi: „Przeżyliśmy, musimy na to zasłużyć”.

To historia, która mogłaby się wydarzyć w każdym zakątku dostatniej Europy, w której azylu i nadziei na nowe życie szukają emigranci.
 

   

Reklama

Czytaj także

Kultura

„Zielony rycerz. Green Knight”: filmowy powrót do mitycznej Brytanii

W filmie „Zielony rycerz. Green Knight” Davida Lowery’ego oglądamy Króla Artura i jego rycerzy Okrągłego Stołu. Znowu. Co takiego tkwi w legendach arturiańskich, że współczesna kultura regularnie do nich wraca?

Marcin Zwierzchowski
27.07.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną