"Lato z kryminałem" 2010 czas zacząć

Pora kryminału
Przygotowaliśmy kolejną krwawą serię książkową. Zadowoli i fanów rodzimej prozy kryminalnej, i miłośników kryminałów obcojęzycznych.
Polityka

Premiera: 30 czerwca 2010
Polityka

Premiera: 30 czerwca 2010

Premiera: 14 lipca 2010
Polityka

Premiera: 14 lipca 2010

Premiera: 28 lipca 2010
Polityka

Premiera: 28 lipca 2010

Premiera: 11 sierpnia 2010
Polityka

Premiera: 11 sierpnia 2010

Premiera: 25 sierpnia 2010
Polityka

Premiera: 25 sierpnia 2010

Premiera: 8 września 2010
Polityka

Premiera: 8 września 2010

W tegorocznej serii znalazły się powieści autorów, których nazwiska znane są nie tylko namiętnym pożeraczom kryminalnych fabuł: Rosjanki Aleksandry Marininy i Szweda Henninga Mankella. Szkoła rosyjskiego kryminału nacechowanego humorem i celnymi obserwacjami obyczajowymi jest w Polsce całkiem nieźle reprezentowana. Jednak nieodmiennie „królową” pozostaje Marinina, zwana „rosyjską Agathą Christie”. Popularność pisarce przyniosła seria powieści z major Anastazją Kamieńską z moskiewskiej policji, wyjątkowo sprawną analityczką. Na podstawie tego cyklu powstał w Rosji szesnastoodcinkowy serial, swego czasu emitowany również przez polskie stacje telewizyjne.

„Kolacja z zabójcą” jest debiutem powieściowym Marininy (z 1992 r., polskie wydanie z 2007 r.) i zarazem pierwszą częścią cyklu z Kamieńską. Bohaterka prowadzi sprawę zabójstwa (choć początkowo wydaje się, że to jedynie nieszczęśliwy wypadek) Iriny Filatowej, która pracuje naukowo w instytucie badawczym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Ustala sprawcę, ale nie ma dowodów zbrodni. Musi więc wejść w rolę tajnej agentki... i wymknąć się podążającemu za nią krok w krok płatnemu zabójcy.

CZYTAJ: Aleksandra Marinina: "Kolacja z zabójcą" - recenzja książki

Powieści Mankella to już klasyka gatunku, a postać komisarza Kurta Wallandera, policjanta z Ystad, jest znana chyba każdemu (ostatnio wcielił się w nią znany aktor Kenneth Branagh w świetnym serialu telewizyjnym przygotowanym przez BBC). W „Fałszywym tropie”, piątej części cyklu, policjant mierzy się ze sprawą seryjnego zabójcy, która sprawi mu wiele kłopotów.

Oprócz tej dwójki gigantów światowej prozy kryminalnej chcemy przedstawić autorów nieco mniej obecnie u nas popularnych, ale święcących już triumfy za granicą. Martha Grimes jest Amerykanką, ale zdecydowała się osadzić akcję swoich kryminałów w realiach współczesnej Anglii. Debiutancką powieścią „Pod Huncwotem” zapoczątkowała cykl, którego głównym bohaterem jest nadkomisarz Scotland Yardu, przystojny, choć niemający szczęścia do kobiet Richard Jury. Nadkomisarz prowadzi śledztwa z finezją godną Herkulesa Poirota. Choć właściwie w książkach z tej serii mamy dwóch głównych bohaterów, bo nieodmiennie pomaga mu jego przyjaciel, nieco zblazowany angielski arystokrata Melrose Plant. W prezentowanej powieści ta akcja też rozgrywa się na angielskiej prowincji, ukazywanej z dbałością o szczegół i opisywanej z namacalną wręcz zmysłowością.

Islandczyk Arnaldur Indriđason to jeden z najbardziej cenionych, obok Yrsy Sigurdardóttir, autorów prozy kryminalnej z głośnej ostatnio wyspy. Głównym bohaterem powieści „W bagnie” jest „mężczyzna po przejściach”, podstarzały policjant Erlendur Sveinsson, abnegat, rozwodnik z problemami rodzinnymi. Rzecz dzieje się w nieprzyjemnych „okolicznościach przyrody” – jest jesień 2001 r., na Islandii ciągle leje. Zresztą w tej powieści Islandia w ogóle, szczególnie w scenach z głębokiej prowincji, prezentuje się dosyć ponuro i nieprzyjaźnie. Zamordowany zostaje leciwy mieszkaniec Reykjaviku. Początkowo Erlendur sądzi, że jest to typowa „prymitywna islandzka zbrodnia”, wynik niefortunnego włamania albo działań ćpuna, który kręcił się po okolicy. Ale będzie musiał zmienić zdanie.

Polską prozę kryminalną reprezentują w tegorocznej edycji „Lata z kryminałem” dwie książki: „Róże cmentarne” duetu pisarskiego Mariusz Czubaj i Marek Krajewski oraz „Przystanek Śmierć” Tomasza Konatkowskiego. „Róże...” są drugą częścią przygód trójmiejskiego nadkomisarza policji Jarosława Patera. Zgorzkniały i zniechęcony, chce jak najszybciej zamknąć wszystkie sprawy, przejść na emeryturę i spróbować na nowo ułożyć sobie życie u boku poznanej niedawno kobiety. Jak łatwo się domyślić – nie będzie mu to dane, bo w kraju zaczyna grasować seryjny morderca, który ewidentnie rzuca policjantowi wyzwanie. „Róże cmentarne” potwierdzają, że duet Czubaj/Krajewski dociera się z rozdziału na rozdział.

Tomasz Konatkowski zadebiutował w 2007 r. kryminałem miejskim zatytułowanym „Przystanek Śmierć”, którego głównym bohaterem jest komisarz stołecznej policji Adam Nowak (dalsze jego przygody czytelnicy mogli śledzić w „Wilczej wyspie” i „Nie ma takiego miasta”). W prozie tego autora równie istotna jak zagadka kryminalna – w przypadku tej powieści jest to seria morderstw na przystankach tramwajowych – jest warstwa obyczajowa i wizerunek Warszawy. W „Przystanku Śmierć” znaleźć można wiele ciekawych spostrzeżeń dotyczących np. niegdysiejszego i obecnego funkcjonowania komunikacji miejskiej.

Zbliża się lato i może dobrze, że długoterminowe prognozy pogody nie są obiecujące? Będzie czas na czytanie kryminałów.

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną