Anatomia seryjnego mordercy
Recenzja książki: John Leake, "Pisarz, który nienawidził kobiet"
Jack Unterweger, ceniony pisarz i reporter śledczy. Przystojny, czarujący i ekstrawagancki. Atrakcja wiedeńskiej socjety. Brutalny morderca 18-letniej dziewczyny, który w więzieniu przeszedł radykalną przemianę. Jego „Czyściec” – wyznania mordercy – zachwycił krytyków. Skazany na dożywocie, które w Austrii kończy się po 20 latach ułaskawieniem, wyszedł na wolność przed czasem dzięki poparciu lewicowego środowiska. „Przejrzysty styl Unterwegera i literackie wartości opisu jego dzieciństwa wywarły na mnie ogromne wrażenie” – pisała Elfriede Jelinek. Zresocjalizowany morderca stał się bywalcem wykwintnego Burgtheater. Dla lewicowych polityków i intelektualistów jest dowodem, że „kraj bez więzień” jest możliwy.
Gdy w Austrii dochodzi do serii morderstw na prostytutkach, zresocjalizowany morderca zostaje wziętym reporterem śledczym. Chętnie współpracuje z policją. Jednak wkrótce sam staje się podejrzany. Czyżby rysa na radosnym obrazku? Celebryta austriackich mediów, zaufany wiedeńskiej policji okazuje się bezwzględnym mordercą, tym samym człowiekiem, którym był przed 20 laty. „Pisarz, który nienawidził kobiet”, bestseller amerykańskiego reportera Johna Leake’a, jest niezwykłym studium seryjnego mordercy. Nowy dr Jekyll i mr Hyde? Przypadek Unterwegera wydaje się ciosem dla optymistycznych wyobrażeń, że twórczość artystyczna może być skutecznym narzędziem resocjalizacji. Czy jednak konserwatyści mogą naprawdę triumfować, że zło jest uwarunkowane genetycznie, a więc morderca powinien być na trwałe usunięty ze społeczeństwa? Wprawdzie nie każdy morderca jest potencjalnym Jackiem Unterwegerem, ale marzenia o resocjalizacji poprzez kulturę nierzadko rozbijają się o dość ponurą rzeczywistość. Inteligentnie nakreślona sylwetka seryjnego mordercy oraz wnikliwy wgląd w umysł psychopatycznego narcyza sprawiają, że książkę się czyta z zapartym tchem. I ze szczyptą zgrozy.
W czerwcu w Łodzi znany amerykański aktor John Malkovich pokaże monodram „Infernal Comedy” inspirowany historią Unterwegera.
John Leake, Pisarz, który nienawidził kobiet, przeł. Maria Makuch, Wydawnictwo Znak, Kraków 2011, s. 392