Książki

Sklep, biblioteka, kosmos

Recenzja książki: Brad Stone, „Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko"

materiały prasowe
Rzecz dla pasjonatów.

Przed 20 laty Seattle kojarzyło się z Nirvaną oraz komedią romantyczną z Tomem Hanksem i Meg Ryan w rolach głównych. Ale w tym samym roku, gdy umarł Kurt Cobain, powstała w tym mieście jedna z największych spółek handlowych naszych czasów – Amazon.com. Jeff Bezos, jej założyciel, nie jest w Polsce postacią tak rozpoznawalną jak inni giganci naszych czasów – Mark Zuckeberg, Steve Jobs czy Bill Gates. Ale jego wpływ na globalną rzeczywistość jest niewiele mniejszy od wpływu pozostałej trójki.

Szefowi Amazona udało się w ciągu 20 lat stworzyć molocha, który wedle szacunków stanie się niebawem pierwszą firmą sprzedającą rocznie produkty o wartości powyżej 100 mld dol. Nie można z pewnością odmówić Bezosowi braku charyzmy i życiowych celów – jednym z jego marzeń było swego czasu zmagazynowanie dwóch egzemplarzy wszystkich książek, jakie kiedykolwiek wydrukowano. Związki Bezosa z literaturą wyraźne są zresztą także w jego działalności – siedziba Blue Origin, przedsiębiorstwa zajmującego się przemysłem kosmicznym, łączy w sobie elementy „Star Trek” z powieściami Juliusza Verne’a. Brad Stone wykonał ogrom pracy, przeprowadził kilkaset wywiadów, dogłębnie przyjrzał się dzieciństwu swojego bohatera i jego osobowości, ale wydaje się, że momentami za dużo tutaj tła, a za mało Bezosa. Może jest tak, dlatego że biografie dzisiejszych gigantów biznesu są zdecydowanie mniej ciekawe dla zwykłego czytelnika niż życiorysy Rotschildów, Kruppów, Rockefellera, Hearsta czy Carnegiego. W erze cyfrowej nawet mordercze rozgrywki toczą się przecież za pomocą systemu binarnego. Stąd książka Stone’a to rzecz dla pasjonatów.

 

Brad Stone, Jeff Bezos i era Amazona. Sklep, w którym kupisz wszystko, przeł. Grzegorz Kołodziejczyk, Albatros, Warszawa 2014, s. 512

Książka do kupienia w sklepie internetowym Polityki.

Polityka 10.2014 (2948) z dnia 04.03.2014; Afisz. Premiery; s. 74
Oryginalny tytuł tekstu: "Sklep, biblioteka, kosmos"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Koniec miłości?

Świat, jaki znaliśmy, dobiega końca. Coraz mniej potrzebna staje się choćby miłość. Uległa współczesnemu kapitalizmowi, który postawił na wolność obyczajową, a z seksualności uczynił siłę napędową gospodarki.

Edwin Bendyk
14.02.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną