1. Jan Paweł II, „Pamięć i tożsamość” (Znak) – 1120 tys. sprzedanych egzemplarzy
2. Dan Brown, „Kod Leonarda da Vinci” (w tym wersja ilustrowana), (Albatros Andrzej Kuryłowicz/Sonia Draga) – 280 tys.
3. Jan Paweł II, „Autobiografia” (Wydawnictwo Literackie) –180 tys.
4. Mieczysław Maliński, „Jan Paweł Wielki. Droga do świętości” (Wydawnictwo M) – 170 tys.
5. Eric-Emmanuel Schmitt, „Oskar i Pani Róża” (Znak) – 160 tys.
6. Janusz Poniewierski, „Kwiatki Jana Pawła II” (Znak) – 150 tys.
Dan Brown, „Zwodniczy punkt” (Albatros Andrzej Kuryłowicz/Sonia Draga) – 150 tys.
Paulo Coelho, „Zahir” (Drzewo Babel) – 150 tys.
7. Dan Brown, „Anioły i demony” (w tym wersja ilustrowana), (Albatros Andrzej Kuryłowicz/Sonia Draga) – 130 tys.
Katarzyna Grochola, „Osobowość ćmy” (Wydawnictwo Autorskie) – 130 tys.
8. René Goscinny i Jean-Jacques Sempé, „Nowe przygody Mikołajka” (Znak) – 120 tys.
9. „Jan Paweł II, Testament” (Wydawnictwo M) – 110 tys.
10. Carlos Ruiz Zafón, „Cień wiatru” (Muza) –100 tys.
(Lista powstała na podstawie danych sprzedaży z księgarń sieci Matras i Empik oraz miesięcznych list bestsellerów „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Dane liczbowe zostały zweryfikowane u wydawców).
Mijający rok na rynku księgarskim zdominowały dwie postaci – Jan Paweł II i Dan Brown. Olbrzymie zainteresowanie książkami o Janie Pawle II i przez niego napisanymi wydaje się ze wszech miar zrozumiałe. Szacować można, że tylko w roku 2005 sprzedanych zostało ponad 2 mln egz. publikacji „okołopapieskich”. Zwycięstwo „Pamięci i tożsamości” jest zatem tyleż zrozumiałe, co imponujące. To bez wątpienia największy bestseller ostatnich kilkunastu lat!
Inny bohater zestawienia – Dan Brown – na całym świecie zgromadził kilkumilionową rzeszę wyznawców. Także u nas, czego dowodem bogata literatura rozbierająca „Kod Leonarda da Vinci” na czynniki pierwsze. Kompetencje pisarskie Amerykanina potwierdza jednak znakomita sprzedaż innych jego tytułów.
Listę uzupełniają książki zaliczane do murowanych bestsellerów od dnia premiery. To nowa powieść uwielbianego nad Wisłą Coelho oraz „Nowe przygody Mikołajka” z imponującym wynikiem 120 tys. egz. sprzedanych w ciągu zaledwie półtora miesiąca! Nie zabrakło też niespodzianek. Ot, choćby „Oskar i Pani Róża” Erica-Emmanuela Schmitta czy pasjonująca powieść „Cień wiatru” anonimowego dotychczas u nas Ruiza Zafóna. Sukcesy te świadczą nie tylko o skuteczności przeprowadzonych kampanii promocyjnych, ale również o wielkiej sile dobrze napisanych książek.
Co warte podkreślenia, lista nie obejmuje publikacji sprzedawanych z czasopismami, których w mijającym roku pojawiło się bez liku. Powód ich pominięcia jest prosty – wydawcy odmówili nam przekazania danych o ich sprzedaży.
***
Autor artykułu jest redaktorem naczelnym „Biblioteki Analiz” – pisma poświęconego rynkowi książki w Polsce i na świecie.