Prawdziwe życie zaczyna się po czterdziestce – mogą szczerze i z entuzjazmem stwierdzić trzy przyjaciółki, bohaterki „Szminki w wielkim mieście”, nowej powieści autorki „Seksu w wielkim mieście”, na podstawie której nakręcono kultowy dla kobiet z pokolenia „Cosmo” serial.
Pod warunkiem – zaraz dodadzą – że ma się pozycję, władzę i pieniądze, a wszystko to zdobyte samodzielnie: inteligencją, przedsiębiorczością, sprytem i ciężką pracą. Uznana producentka filmowa, głośna projektantka mody i naczelna pisma wyznaczającego trendy – to współczesne kobiety, dla których oczywiste jest, że systematyczne robienie rys na szklanym suficie w końcu spowoduje jego zawalenie się: w XXI w. za sterami świata zasiądą kobiety, a mężczyźni albo się z tym pogodzą i zaczną współpracować, albo wypadną z gry. Właśnie ten proces odwracania ról, jakie społeczeństwo przez wieki przeznaczało do odegrania obu płciom (oraz problemy powstające po drodze), jest głównym bohaterem książki Candace Bushnell.
Autorka ze swadą i poczuciem humoru opowiada trzy historie wspinaczki na szczyt, zdaje relację z wyścigu szczurów, walki o władzę i wielkie pieniądze (nie pomijając ceny, jaką za udział w tym wyścigu trzeba zapłacić), maluje barwne portrety przedstawicieli nowojorskiej society, rzuca garść bystrych obserwacji wielkomiejskiego życia; są też problemy rodzinne i romanse.
Słowem – żadna wielka literatura, za to niezłe czytadło i materiał na kolejny serial, który w pewnych kręgach z pewnością osiągnie status kultowego. O czym amerykańscy telewidzowie przekonają się już jesienią, kiedy pilotażowy odcinek „Szminki w wielkim mieście” zaprezentuje stacja NBC.
Candace Bushnell, Szminka w wielkim mieście, przeł. Małgorzata Hesko-Kołodzińska, Znak, Kraków 2006, s. 486
Przeczytaj fragment książki