„Polityka” prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Książki

Spowiedź Obirka

Zasadniczy ton Obirka wciąż chrześcijański, choć nie mawiele wspólnego z typową polską ortodoksją.

Będzie już półtora roku, jak Stanisław Obirek przestał być księdzem i jezuitą, a niektórzy katoliccy publicyści wciąż go szarpią. Niedawno Tomasz Terlikowski pytał ironicznie, czy mamy iść za Obirkiem, czy za Chrystusem? Mam wrażenie, że Obirek z Bartosiem zajmują w niektórych umysłach miejsce księży Tischnera i Musiała jako czarne ludy polskiego katolicyzmu. Skonfrontujcie tę gębę z autoportretem, jakim jest mała, a zaskakująco treściwa, książeczka samego Obirka „Religia – schronienie czy więzienie?”.

Na stu stroniczkach, drobnym drukiem, Obirek próbuje wyjaśnić sam sobie i czytelnikom swój stosunek do religii jako „schronienia i więzienia”. Tak jakby czuł, że taki poważny namysł należy się także tym, których jakoś opuścił występując z Kościoła instytucjonalnego. Nie ma w tej „spowiedzi” cienia porachunków osobistych ani rozliczania kogokolwiek. Nie ma arogancji ani prowokacji. Tematem zasadniczym jest to, czym żył i żyje dalej autor: problem religii, Boga, „wiary w granicach zdrowego rozsądku”, możliwości dialogu między religiami, między wierzącymi i niewierzącymi. Sprawy fundamentalne, ale ujęte przeciwko wszelkim fundamentalizmom.

Wyłania się z tego kolażu – Obirek wplata w narrację kilka swych wcześniejszych tekstów, zaiste wartych przypomnienia – umysł wrażliwy i dociekliwy, wolny i otwarty. A czy i jak wierzący? Myślę, że określenie „religijny agnostyk”, które przywołuje sam Obirek, jest dość trafne, bo paradoksalne. Jednak zasadniczy ton Obirka jest wciąż rdzennie chrześcijański, choć nie ma wiele wspólnego z ortodoksją, zwłaszcza w typowym polskim wydaniu. Ale nie samą ortodoksją żyje duch człowieczy.

Stanisław Obirek, Religia – schronienie czy więzienie?, wstępWłodzimierz Pawluczuk, Oficyna Wydawnicza Stopka, Łomża 2006, s. 100

 

Polityka 9.2007 (2594) z dnia 03.03.2007; Kultura; s. 66
Reklama

Czytaj także

Historia

Wielki Głód, straszna śmierć. To miało być „miażdżące uderzenie” Moskwy w Ukraińców

Wielki głód lat 1932–33 dotknął mieszkańców Ukrainy, Kazachstanu, Kubania, Powołża. W Ukrainie terror głodem miał charakter ludobójstwa, którego celem dla Moskwy – wraz z eksterminacją elity intelektualnej – było „miażdżące uderzenie” w Ukraińców i ostateczne rozwiązanie kwestii ukraińskiej.

Edwin Bendyk
10.12.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną