Władza, rynek, konsumpcja, bieda, fundamentalizm – pojęcia te nieustannie krążą w codziennej komunikacji, wypełniają media i pojawiają się w wielu debatach. Jeśli jednak zapytać o ich znaczenie, wielu indagowanych będzie miało nie lada problem.
Brytyjskie wydawnictwo Polity Press wpadło na znakomity pomysł (a polskie wydawnictwo SiC! pomysł podchwyciło, przygotowując przekłady) opracowania serii autorskich minimonografii poświęconych zagadnieniom: rynku, władzy, fundamentalizmu i konsumpcji (tomy już wydane), biedy, prawom człowieka, koncepcjom „ja” (lada dzień w księgarniach). Kolejne pozycje w przygotowaniu.
Książek opatrzonych seryjnym tytułem „Key Concepts” (Kluczowe pojęcia) nie da się łatwo zakwalifikować. Pomyślane jak podręczniki, pozbawione są jednak podręcznikowej sztywności i ambicji wyczerpania tematu. To raczej autorskie przewodniki wprowadzające w kontekst najważniejszych pojęć słownika społecznej komunikacji, rzetelnie, choć bez ukrywania osobistych inklinacji autorów, relacjonujące poglądy, ideologie i problemy.
Zestaw „Key Concepts” stanowi swoisty niezbędnik inteligenta na czasy pojęciowego zamętu. Warto mieć go na półce, by w każdej chwili móc sprawdzić, kiedy głośny polityk lub znany publicysta dopuszcza się nadużycia lub jeszcze gorzej – nie ma pojęcia, o czym mówi.
Alan Aldridge, Konsumpcja, przeł. Maciek Żakowski
Alan Aldridge, Rynek, przeł. Maciek Żakowski
Steve Bruce, Fundamentalizm, przeł. Sławomir Królak
John Scott, Władza, przeł. Sławomir Królak
Ruth Lister, Bieda, przeł. Alina Stanaszek
Przeczytaj fragment
Anthony Elliott, Koncepcje „ja”, przeł. Sławomir Królak
Przeczytaj fragment
Michael Freeman, Prawa człowieka, przeł. Marcin Fronia
Przeczytaj fragment
Wydawnictwo SiC!, Warszawa 2007, każda książka ok. 200 s.
Kup książki w merlin.pl