Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 24,99 zł!

Subskrybuj
Książki

Pociąg do Hollywood

Fotograficzny styl.

Andrea De Carlo to w Polsce nazwisko nieznane, tymczasem w rodzinnych Włoszech czeka się niecierpliwie na każdą jego książkę. Jego droga do literatury nie była prosta, prowadziła m.in. przez fotografię, scenopisarstwo (De Carlo był m.in. asystentem Felliniego), a także liczne podróże.

„Śmietankowy pociąg”, debiut sprzed 25 lat, to dobra okazja, by go odkryć, zwłaszcza że powieść ma charakter w dużej mierze autobiograficzny. Główny bohater, tak jak autor, pod koniec lat 70. przylatuje do Los Angeles. Od razu trafia do środowiska ludzi żyjących w poczekalni do hollywoodzkiego sukcesu, pod ogromną psychiczną presją, niemal na granicy wytrzymałości. Poszukiwanie szczęścia zaczyna w sposób typowy – jest chodzącą reklamą, kelnerem, w końcu udaje mu się zdobyć pracę nauczyciela języka włoskiego. Przeżywa romans z pewną kasjerką, a równocześnie jego studentką zostaje gwiazda filmowa, za sprawą której poznaje ludzi mogących utorować mu drogę do świata studiów filmowych.

Ale powieść De Carlo opowiada nie tylko o dążeniu do sukcesu za wszelką cenę, nie jest też satyrą na Hollywood. Jej bohater – inaczej niż otaczający go ludzie – nie bardzo wie, czego chce od życia i zamiast spalać się w gorączkowej pogoni za marzeniami, daje się nieść fali, przedkładając pozycję obserwatora nad aktywnego uczestnika zdarzeń (jego hobby jest fotografia). U De Carlo najważniejszym bohaterem jest pokryte smogiem Los Angeles, groźne i nierealne, oglądane z podwójnej perspektywy obskurnych przedmieść i posiadłości należących do beneficjentów show-biznesu.

Fotograficznym stylem, zainteresowaniem rytuałami i obsesjami zwykłego człowieka w społeczeństwie masowym, a także ewokowaniem tego co nieuchwytne De Carlo zbliża się do niektórych pisarzy amerykańskich z Raymondem Carverem na czele. Na tych, którym spodoba się „Śmietankowy pociąg”, w księgarniach czekają wydane niemal równocześnie (przez Zysk i S-kę) „Techniki uwodzenia”.
 

Andrea De Carlo, Śmietankowy pociąg, przeł. Halina Kralowa, Czytelnik, Warszawa 2007, s. 232
 

     

Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Każde „nie” to głos szatana. Przemoc księży egzorcystów wychodzi na światło dzienne

W czasie śledztwa zamiast skupić się na tym, że odebrano mi wolność i molestowano, zajmowano się udowodnieniem, czy umiem mówić po aramejsku. Gdyby zmienić słowa „oprawca ksiądz” na „oprawca mężczyzna”, optyka na to, co się stało, byłaby zupełnie inna – mówi Irena, egzorcyzmowana wbrew woli przez kilkunastu księży.

Agata Szczerbiak
13.06.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną