Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty w okazyjnej cenie!

Subskrybuj
Książki

Ulicznice królowej Wiktorii

Świetny, bardzo plastyczny język.

Michela Fabera (ur. 1960) trudno nazwać pisarzem szkockim, skoro urodził się w Holandii, a przez dłuższy czas mieszkał w Australii. Podobny kłopot jest z jednoznacznym zakwalifikowaniem jego nowej książki „Jabłko”. Z jednej strony to naprawdę dobra literatura, z drugiej jednak wygląda trochę, jakby Faber odcinał kupony od sukcesu przetłumaczonego na kilkanaście języków „Szkarłatnego płatka i białego” (właśnie powstaje adaptacja filmowa).

W „Jabłku” spotykamy bowiem te same postaci, które pojawiały się na kartach tamtej powieści: prostytutki z domu pani Castaway, Williama Rackhama, Sophie, Agnes, a przede wszystkim jej główną bohaterkę Sugar. Akcja sześciu opowiadań rozgrywa się w popularnej ostatnio w literaturze angielskiej epoce wiktoriańskiej, ostatnie zaś („Chmara kobiet w wielkich kapeluszach”) jest współczesnym wspomnieniem 1908 r. i rozkwitającego właśnie ruchu sufrażystek.

Opowiadania Fabera charakteryzuje świetny, bardzo plastyczny język, a także dowcip. Głównym bohaterem książki jest jednak w istocie przesiąknięta zgnilizną i brudem wiktoriańska Anglia, przedstawiona w sposób tak wiarygodny i naturalistyczny, a zarazem subtelny, że czytającemu nasuwają się porównania z samym Dickensem. Londyn, będący centrum ówczesnego świata, jest siedliskiem zła, występku i prostytucji (ulicznice stanowią 1/36 populacji imperialnej stolicy), o których się milczy, a panujący powszechnie patriarchat sprowadza kobiety do roli podrzędnej.

„Jabłko” z pewnością uraduje czytelników „Szkarłatnego płatka i białego”, a tych, którzy nie znają powieści Fabera, zachęci do sięgnięcia po nią.
 

Michel Faber, Jabłko, WAB, przeł. Maciej Świerkocki, Warszawa 2007, s. 206
 

  

Reklama

Czytaj także

Kultura

Efekt Björk. „Polityce” opowiada, jak powstają jej piosenki

Wokalistka i kompozytorka Björk tłumaczy w rozmowie z „Polityką”, o czym jest jej płyta „Vulnicura”. A my – w jaki sposób dziecięca ciekawość świata czyni z niej wciąż wybitną postać świata muzyki.

Bartek Chaciński
27.04.2015
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną