Książki

Przemijanie

Gigantka poezji... „późnego wieku”.

Liryka Urszuli Kozioł zawsze stawiała czytelnikowi najwyższe wymagania. Nie inaczej jest z tomikiem „Przelotem”, gdzie niejednokrotnie prosty na pozór styl skrywa bogactwo kontekstów kulturowych i filozoficznych. Wiersze poetki domagają się atencji, uwagi i namysłu, a radość lektury wiąże się z umiejętnością rozszyfrowywania aluzji, nawiązań, odniesień. Wydawca ma rację, to: „liryka refleksyjna najwyższej próby”.

Ton dominującej części utworów wydaje się aksamitnie lamentacyjny. Aksamitnie – bo jednak rozpacz i dramat istnienia sugerowane są jedynie przez subtelność i oszczędność formy. Lament zaś dotyczy nieuchronności przemijania, które – zwłaszcza w jesieni życia – obnaża swą nieuchronność i ostateczność. Ale nie bunt, lecz właśnie pogodzenie z naturą rzeczy wybija się na plan pierwszy. Jak choćby w tym przejmującym utworze: „zamilka ptak/świat gaśnie/i ja z nim zanikam/i dziś nie stoję o to/że mój ukochany/już mi nie składa pieśni”. Echa Safony, intelektualne rozważania wielkiego formatu.

Wstrząsająca, doskonała książka. Godna porównania z dokonaniami innych gigantów poezji „późnego wieku”: Iwaszkiewicza, Miłosza, Różewicza.

Urszula Kozioł, Przelotem, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007, s. 108

Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Życie seksualne polskich księży. Michałowe z plebanii odchodzą, wchodzą tinderowe

Młodzi księża są bardziej aspołeczni, stałe związki to dla nich wyjście ze strefy komfortu. Szukają relacji na portalach społecznościowych. Przelotnych, bez zobowiązań – mówi Artur Nowak, autor reportaży „Plebania” i „Zakrystia”.

Joanna Podgórska
16.03.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną