Chopin na instrumencie z epoki Chopina
Recenzja płyty: Yulianna Avdeeva, Orchestra of the 18th Century, dyr. Frans Brüggen, "Chopin Piano Concertos 1 & 2"
Namówiona przez szefa fonografii NIFC i festiwalu Chopin i Jego Europa, wykonała oba koncerty Chopina na instrumencie Erarda, zbudowanym w 1849 r., czyli roku śmierci kompozytora. Odbiega od stereotypu również, że debiut zdobywczyni I miejsca nie odbywa się tradycyjnie w firmie Deutsche Grammophon, ponieważ po tej edycji konkursu DG zignorowała werdykt i podpisała kontrakt z faworytem podsuniętym jej wcześniej. Avdeeva zaczęła więc od współpracy z fonografią NIFC i jest to dla niej na pewno nietypowy przystanek w karierze (po recitalach, których mieliśmy możność słuchać w ostatnich latach, można było zauważyć, że bardziej odpowiada jej temperamentowi muzyka np. Prokofiewa), ale też rozwijający.
Koncerty gra z ogromną precyzją, a zarazem umiarem, i bardzo stylowo jak na pianistkę, która nie miała wcześniej częstego kontaktu z instrumentem z epoki Chopina. Bardziej pewna siebie jest w Koncercie e-moll, który wykonywała również na konkursie. A w którą stronę jej dalsze życie muzyczne się potoczy, po wysłuchaniu tej płyty trudno zgadnąć.
Yulianna Avdeeva, Orchestra of the 18th Century, dyr. Frans Brüggen, Chopin Piano Concertos 1 & 2, NIFC 2012