Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Muzyka

Chłop jak Murzyn

Recenzja płyty: R.U.T.A./Paprika Korps, „400 lat”

materiały prasowe
Dwie zaprzyjaźnione kapele i dwa różne żywioły – akustyczny i elektryczny.

A jednak płyta „400 lat” wydaje się nad wyraz spójna, w czym równie ważna jest zasługa dogadywania się RutyPapryki w trakcie wspólnego grania, jak i warstwa ideowa zawarta w tekstach Jacka Podsiadły. Podsiadło, znakomity poeta, a tu kierownik literacki przedsięwzięcia, pisze w książeczce dołączonej do płyty: „Hasła odnoszące się do czterystu lat niewolnictwa Murzynów dają się zastosować do setek lat niewolnictwa europejskiego chłopa”. Na podobnej zasadzie wszechobecny na płycie klimat reggae koresponduje ze wschodnioeuropejskim etno.

Odkrywane parę lat temu przez Maćka Szajkowskiego dawne chłopskie pieśni buntu, od których zaczął się projekt R.U.T.A., nie są wcale tak odległe od rebelianckiej i mistycznej istoty reggae, muzyki, którą debilnie sprowadza się u nas do roli „bujanego” podkładu tanecznego. Inna sprawa, że utwory z albumu „400 lat” porywają także rytmem i energią. Nie jest to jednak żadna wada jakiejkolwiek muzyki, nawet tej o wzniosłym przesłaniu.

 

R.U.T.A./Paprika Korps, 400 lat, Karrot Kommando

Polityka 47.2013 (2934) z dnia 19.11.2013; Afisz. Premiery; s. 81
Oryginalny tytuł tekstu: "Chłop jak Murzyn"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną