Muzyka

Demoniczna strona Rosji

Recenzja płyty: Ewa Podleś, Garrick Ohlsson, „Live at the Fryderyk Chopin University of Music in Warsaw”

materiały prasowe
Jedna z naszych najwybitniejszych śpiewaczek i amerykański zwycięzca konkursu chopinowskiego z 1970 r. występują razem już od dawna, rozumieją się więc znakomicie.

Szczególnie cenią sobie wykonywanie repertuaru rosyjskiego – pieśni Siergieja Rachmaninowa czy Modesta Musorgskiego. I to właśnie dwa cykle tego ostatniego znalazły się na wydanym przez DUX DVD, przeplecione solowymi utworami fortepianowymi: na początku są Cztery utwory op. 4 młodego, zaledwie 20-letniego Siergieja Prokofiewa (z demonicznymi „Podszeptami diabelskimi”), a pomiędzy cyklami pieśni – dwa najpopularniejsze preludia Rachmaninowa. Ale najważniejszy jest tu śpiew. Ewa Podleś jest jedną z najwspanialszych wykonawczyń „Pieśni i tańców śmierci” oraz „Z izby dziecięcej”. Jej interpretacje pierwszego z tych cykli są po prostu wstrząsające. Śmierć czyha tu kolejno na dziecko, dziewczynę, pijaka i żołnierzy na polu bitwy (w tej ostatniej pieśni znajduje się cytat z polskiej pieśni „Z dymem pożarów”). W drugim cyklu artystka przeistacza się z pouczającej lub karcącej niani w usprawiedliwiające się czy fantazjujące dziecko. Na DVD możemy śledzić te przeistoczenia, również patrząc, dzięki czemu wrażenie jest jeszcze mocniejsze.

 

Ewa Podleś, Garrick Ohlsson, Live at the Fryderyk Chopin University of Music in Warsaw, DUX 2014

Polityka 31.2014 (2969) z dnia 29.07.2014; Afisz. Premiery; s. 65
Oryginalny tytuł tekstu: "Demoniczna strona Rosji"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Młodzi: monogamia to tylko jedna z opcji

Amelia chętnie słucha, gdy jej chłopak opowiada, jak mu się udała randka z drugą dziewczyną. Dla coraz większej liczby młodych monogamia przestaje być normą. Staje się tylko jedną z opcji.

Norbert Frątczak
11.10.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną