Muzyka

Dziecięce bajki, miłosne dramaty

Recenzja płyty: Agata Zubel, Joonas Ahonen, „Dream Lake”

materiały prasowe
Dwaj wybitni kompozytorzy, dwa skrajnie różne nastroje.

Dwa cykle pieśni powstałe w drugiej połowie XX w. Agata Zubel, laureatka Paszportu POLITYKI i prawdziwa gwiazda zarówno w dziedzinie śpiewu, jak i kompozycji, wykonuje z młodym utalentowanym fińskim pianistą Joonasem Ahonenem. Dwaj wybitni kompozytorzy, dwa skrajnie różne nastroje. W późnym cyklu „Chantefleurs et chantefables” do słów Roberta Desnosa Witold Lutosławski zapomina o powadze i o abstrakcyjności muzyki (którą zawsze postulował), z radością portretując muzycznie próżną żółwicę czy głodnego aligatora. Pierwotnie napisany na sopran z orkiestrą cykl został opracowany na sopran z fortepianem przez Eugeniusza Knapika. Agata Zubel śpiewa go, znakomicie się bawiąc, głosem nierzadko prostym, niemal dziecinnym. W zupełnie inny świat – tragicznej i beznadziejnej miłości – wchodzimy w „Siedmiu sonetach Szekspira” Andrzeja Czajkowskiego. Tu artystka ukazuje cały arsenał środków wokalnych, by oddać ową szeroką gamę nastrojów między dramatem a rezygnacją. Pianista towarzyszy solistce z pełną empatią.

Agata Zubel, Joonas Ahonen, Dream Lake, CD Accord

Polityka 21.2015 (3010) z dnia 19.05.2015; Afisz. Premiery; s. 85
Oryginalny tytuł tekstu: "Dziecięce bajki, miłosne dramaty"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Jak Koreańczycy podbijają świat muzyki klasycznej. Słychać ją nawet w słynnych k-dramach

Muzycy z Korei Południowej coraz częściej podbijają świat muzyki klasycznej. To dalszy ciąg koreańskiej fali, efekt olbrzymich ambicji i kultury, która Beethovena i Brahmsa umieszcza w tytułach romansowych seriali.

Dorota Szwarcman
15.07.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną