Recenzja płyty: Dorota Cybulska-Amsler, „Franciszek Lessel, Works for Pianoforte”

Polski uczeń Haydna
Niewiele wiemy o starszym o 30 lat od Chopina kompozytorze Franciszku Lesslu.
materiały prasowe

Nawet kim byli jego prawdziwi rodzice, ponieważ kompozytor Wincenty Lessel był jego ojcem przybranym. Jak również pierwszym nauczycielem muzyki, choć tym najważniejszym był Joseph Haydn (którego Franciszek był jedynym polskim uczniem). Twórczość Franciszka Lessla wykazuje jego wpływy, ale też idzie dalej, nawiązując do obecnej w późnych utworach Haydna estetyki „burzy i naporu”, emocjonalności i fantazyjności wczesnego romantyzmu. Nie brak też elementów słowiańskich, jak np. w Wariacjach op. 15 nr 1, opartych na temacie znanej ukraińskiej dumki, w Niemczech znanej jako „Schöne Minka” (w Polsce jej wersją są popularne „Sokoły”). Część jego fortepianowej spuścizny, wartej przypomnienia, nagrała właśnie na instrumencie historycznym – kopii pianoforte z pracowni wiedeńskiego budowniczego Johanna Fritza – Dorota Cybulska-Amsler, znakomita polska klawesynistka osiadła w Szwajcarii, współpracująca ze znanymi zespołami muzyki dawnej i prowadząca klasę w konserwatorium w Genewie. Jej muzykowanie jest pełne wyczucia i temperamentu, który sprawia, że muzyka ta staje się jeszcze bardziej atrakcyjna.

Dorota Cybulska-Amsler, Franciszek Lessel, Works for Pianoforte, DUX

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną