Muzyka

Włosi na Wyspach

Recenzja płyty: Orkiestra Historyczna {oh!}, Martyna Pastuszka, „Concerto grosso. Émigré to British Isles”

materiały prasowe
Działający od 7 lat katowicki zespół muzyki barokowej prowadzony przez jedną z najlepszych polskich skrzypaczek w tej dziedzinie nagrał właśnie swoją pierwszą płytę zagraniczną – wydała ją belgijska wytwórnia Muso.

Repertuar jest oryginalny: płyta poświęcona jest adaptacji włoskiej barokowej formy muzycznej concerto grosso (kilkuczęściowy koncert instrumentalny z jednym lub paroma solistami) w Wielkiej Brytanii. Z czasem utwory Arcangela Corellego czy Francesca Geminianiego zdobyły i tam duże powodzenie, choć nie było to łatwe. Francesco Scarlatti, któremu w większości poświęcona jest płyta, spokrewniony blisko z dwoma słynniejszymi kompozytorami o tym nazwisku (brat Alessandra, stryj Domenica), nie mogąc dostać pracy na ojczystej Sycylii, udał się do Londynu – mieszkał tam kilkanaście lat, później przeniósł się do Dublina; niestety nie zyskał powodzenia. Mimo to jego dzieła są efektowne i słucha się ich z dużą przyjemnością. Muzycy dokonali własnego opracowania tych utworów, podchodząc do nich, jak pisze szefowa w omówieniu, ze swobodnym podejściem do materiału źródłowego, co zresztą całkowicie mieści się w konwencji epoki.

Orkiestra Historyczna {oh!}, Martyna Pastuszka, Concerto grosso. Émigré to British Isles, Muso

Polityka 28.2019 (3218) z dnia 09.07.2019; Afisz. Premiery; s. 81
Oryginalny tytuł tekstu: "Włosi na Wyspach"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Wiedza nastolatków o seksie przypomina średniowieczną mapę świata

„Seks domaciczny” to nieprzypadkowe przejęzyczenie. Polskie nastolatki nie za bardzo wiedzą, jaki organ do czego służy.

Joanna Cieśla
11.08.2015
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną