Dźwięki miłości i walki
Recenzja płyty: O. Pasiecznik, K. Kenner, M. Godlewski, R. Kurek, „Chopin. Pieśni”
Ta część twórczości wokalna kompozytora mieni się emocjonalnymi odcieniami rozpiętymi między miłosnym uniesieniem a zaangażowaniem w walkę o ocalenie „narodu bez państwa”. Zgrane tandemy – Olga Pasiecznik i Kevin Kenner oraz Mariusz Godlewski i Radosław Kurek – wydobywają ów osobisty ton z niemalże każdej pieśni (w czym bez wątpienia pomaga podział na role, zgodny z głosową dyspozycją). Czy to z sielankowej, opartej na ludowym wzorcu („Śliczny chłopiec”, „Gdzie lubi”), czy to naznaczonej powagą o wyraźnie egzystencjalnym zabarwieniu („Dwojaki koniec”, „Z gór, gdzie dźwigali”). Pewne opory może budzić realizacja utworów utrzymanych w nastroju bohaterskim, które Godlewski wykonuje z nadmierną emfazą, raczej obcą nieufnemu wobec wszelkich przejawów przesady w muzyce autorowi „Sonaty b-moll”. Śpiewak świetnie radzi sobie natomiast w pieśniach o charakterze lirycznym, operując głosem o szlachetnym brzmieniu. Pasiecznik ujmuje szczególnie w utworach niefrasobliwych, przesyconych duchem prostoty, znajdującym ujście w zwiewnych arabeskach i artykulacji staccato.
Olga Pasiecznik, Kevin Kenner, Mariusz Godlewski, Radosław Kurek, Chopin. Pieśni, NIFC