Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

PASZPORTY 2012. Nominacje w kategorii FILM

Kategoria FILM Kategoria FILM Mirosław Gryń / Polityka
Przed nami XX edycja Paszportów "Polityki". Na pierwszy ogień idzie kategoria Film. Kto ma w tym roku szansę na sukces? Przedstawiamy trzech nominowanych, i jedynie w ramach ciekawostek dodajmy, że po raz pierwszy w historii Paszportów zdarzyło się, że dwaj spośród nich już kiedyś to wyróżnienie otrzymali.
Polityka
Leszek DawidGrzegorz Press Leszek Dawid
Marcin DorocińskiGrzegorz Press Marcin Dorociński
Marcin KrzyształowiczGrzegorz Press Marcin Krzyształowicz

wideo

Wideo: nominacje do Paszportów POLITYKI 2012 w kategorii FILM przedstawia red. Zdzisław Pietrasik.

Więcej widać

Dwa filmy z przeszłości, choć niejednakowo odległej, i obydwa współczesne. Marcin Krzyształowicz w „Obławie” wraca do historii II wojny światowej, ale przedstawione na ekranie zdarzenia mogłyby dziać się w czasie każdej innej wojny, a trudne pytania o to, czym jest zdrada, wina, odkupienie, mogą pojawiać się także w czasach pokoju. Leszek Dawid w „Jesteś Bogiem” pokazuje początki hip-hopu w Polsce, lecz w historii zespołu Paktofonika odnajdujemy zbyt szybko chyba zapominany obraz Polski czasu transformacji ustrojowej, zaś dylematy Magika i jego kolegów, artystów pragnących iść własną drogą, mają wymiar ponadczasowy. Niby powinno być to normą, ale w polskim kinie często nie jest, więc warto podkreślić, iż są to filmy perfekcyjnie zrealizowane i świetnie zagrane. Tak się w tym roku złożyło, że w filmach obu nominowanych reżyserów wystąpił trzeci nominowany – aktor Marcin Dorociński. Wprawdzie w „Obławie” zagrał rolę główną, a w „Jesteś Bogiem” tylko drugi plan, niemniej każdy jego występ na ekranie jest znaczący.

Dobre, artystyczne kino nie musi być wcale niszowe. „Jesteś Bogiem” bije kolejne rekordy frekwencyjne, „Obławę” w ciągu dziesięciu dni obejrzało 110 tys. widzów. Z drugiej strony mieliśmy w tym sezonie spektakularne klęski frekwencyjne filmów robionych bezwstydnie i byle jak, z myślą o najmniej wymagających widzach. Okazało się, że tacy widzowie, jeżeli w ogóle są, też wymagają dzisiaj więcej.

Po raz pierwszy w historii Paszportów mamy przypadek, że dwaj spośród trzech nominowanych już kiedyś dostali to wyróżnienie. Dorociński za rolę w filmie „Ogród Luizy”, Dawid za dokument „Bar na Victorii”. Może tym razem jednemu z nich się uda? Przypomnijmy jeszcze, iż w ubiegłym roku filmowy Paszport odebrał Rafael Lewandowski, reżyser debiutanckiego filmu „Kret”.

Nominowani:

Leszek Dawid

Marcin Dorociński

Marcin Krzyształowicz

*

Krytycy, którzy nominowali:

Barbara Hollender, „Rzeczpospolita”; Andrzej Kołodyński, „Kino”; Łukasz Maciejewski, „Film”, „Dziennik. Gazeta Prawna”; Michał Oleszczyk, filmolog, laureat Nagrody Naukowej POLITYKI; Tadeusz Lubelski, Uniwersytet Jagielloński; Anita Piotrowska, „Tygodnik Powszechny”; Jacek Rakowiecki, były redaktor naczelny „Filmu”; Małgorzata Sadowska, „Newsweek”; Tadeusz Sobolewski, „Gazeta Wyborcza”; Grażyna Torbicka, TVP 2.

*

Oprócz osób nominowanych zgłoszeni zostali:

Trzej artyści, którzy dostali najwięcej wskazań krytyków, są oficjalnie nominowani do nagrody kulturalnej POLITYKI. A oto pozostałe nazwiska wymienione w rekomendacjach:

Urszula Antoniak, reżyserka („Code Blue”); Michał Chaciński, krytyk, dyrektor Gdynia Film Festival; Anca Damian, reżyserka („Droga na drugą stronę”); Iza Komendołowicz, autorka książki „Elka”; Bodo Kox, reżyser offowy („Dziewczyna z szafy”); Joanna Kulig, aktorka, („Sponsoring”), Łukasz Maciejewski, autor książki „Aktorki”; Lech Majewski, reżyser („Młyn i krzyż”); Michał Marczak, dokumentalista („Fuck for Forest”); Maria Sadowska, reżyserka („Dzień kobiet”); Arkadiusz Tomiak, operator („Obława”); Robert Więckiewicz, aktor („W ciemności”).

 

POWRÓT: Serwis Paszporty POLITYKI 2012

Polityka 45.2012 (2882) z dnia 07.11.2012; Paszporty Polityki; s. 86
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Gra o tron u Zygmunta Solorza. Co dalej z Polsatem i całym jego imperium, kto tu walczy i o co

Gdyby Zygmunt Solorz postanowił po prostu wydziedziczyć troje swoich dzieci, a majątek przekazać nowej żonie, byłaby to prywatna sprawa rodziny. Ale sukcesja dotyczy całego imperium Solorza, awantura w rodzinie może je pogrążyć. Może mieć też skutki polityczne.

Joanna Solska
03.10.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną