Nagrodę specjalną POLITYKI, tytuł Kreatora Kultury, otrzymał w tym roku Tomasz Stańko – za wyjątkowy styl tworzenia, pracy i współdziałania w sztuce, umiejętność godzenia tradycji i awangardy. Za poszerzanie granic jazzu i zarazem poszerzanie jego publiczności. Za promowanie polskich muzyków za granicą.
Urodził się w 1942 r. w Rzeszowie. Od ponad 50 lat grywa jako trębacz z najlepszymi składami muzyków krajowych i zagranicznych, w ostatnich dekadach będąc jednym z najbardziej znanych i utytułowanych polskich artystów za granicą. Brał udział w nagraniu „Astigmatic” Krzysztofa Komedy (1966 r.), uznawanej za najsłynniejszą polską jazzową płytę wszech czasów, potem stanął na czele własnego kwintetu (ważna, dedykowana zmarłemu Komedzie płyta „Music For K”), grywał wreszcie regularnie z wybitnymi muzykami światowymi, rozpoczynając w 1976 r. – albumem „Balladyna” – współpracę z jedną z najważniejszych współczesnych wytwórni jazzowych, monachijską ECM. Dla polskiej sceny był kluczową postacią jako improwizator świetnie odnajdujący się w dziedzinie free jazzu, odważny i poszukujący. Później – jako postać potrafiąca pogodzić tradycję i awangardę we własnym, charakterystycznym stylu, którym nacechowany jest także najnowszy, nagrany z nowojorskim kwartetem album „Wisława”.
Jego pozycja na arenie międzynarodowej pozwalała mu promować polskich muzyków. Tak było z triem – Marcin Wasilewski, Sławomir Kurkiewicz i Michał Miśkiewicz – z którym nagrywał już w początkach XXI w. Regularnie zwracał uwagę na wybitne indywidualności z najmłodszej generacji jazzmanów. Był jedną z pierwszych uznanych gwiazd, które zauważyły potencjał sceny yassowej. A na prowadzony przez siebie festiwal Jazzowa Jesień w Bielsku-Białej regularnie sprowadza wielkie nazwiska ze świata jazzu, wpływając na rozwój miejscowej sceny i edukację publiczności.