Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 24,99 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Kuba Czekaj

Film. Nominowani: Kuba Czekaj

Kuba Czekaj Kuba Czekaj Leszek Zych / Polityka
Objawienie nowej indywidualności reżyserskiej, pełnej wigoru i inwencji – autora, który ma swój temat.
Kadr z filmu „Baby Bump” w reżyserii Kuby Czekajamateriały prasowe Kadr z filmu „Baby Bump” w reżyserii Kuby Czekaja

Reżyser, scenarzysta. Urodził się w 1984 r. we Wrocławiu. Zdaniem nominującego Tadeusza Sobolewskiego jego niemający nic wspólnego z realizmem błyskotliwy komiksowy debiut „Baby Bump”, sfinansowany w ramach programu Biennale Cinema Collage, to „objawienie nowej indywidualności reżyserskiej, pełnej wigoru i inwencji – autora, który ma swój temat: wychodzenie z dzieciństwa, walka o siebie, jaką musi staczać dojrzewający chłopiec z rodziną, otoczeniem, z własnym ciałem”. „Baby Bump” ma dwa tematy: stosunek 11-letniego chłopca do wstydliwej transformacji cielesnej i jego relacje z matką, która go udziecinnia. To właściwie ciąg gagów przypominający nielinearną, dygresyjną narrację Marka Koterskiego czy Doroty Masłowskiej. Fabuła jest naszkicowana bardzo cienką kreską. Film kosztował zaledwie 150 tys. euro. Otrzymał wyróżnienie specjalne Queer Lion Award na festiwalu w Wenecji.

Czekaj ukończył liceum o profilu teatralnym. Jest absolwentem reżyserii Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz Programu Fabularnego Studio Prób w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Jest autorem kilku etiud. W głośnej, zrealizowanej w ramach programu „30 minut”, fabule „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać” przedstawił historię 11-latki darzącej bezgraniczną miłością swojego ojca, która poznaje jego ukryte tajemnice. Został za nią uhonorowany m.in. Srebrnym Lajkonikiem dla najlepszego krótkometrażowego filmu i „Talentem Trójki”, nagrodą przyznawaną przez radiową Trójkę. W dyplomowym filmie „Twist&Blood” opowiedział o chłopcu rozwiązującym swoje problemy poprzez autoagresję.Obecnie kończy „Królewicza olch” – swój drugi film fabularny, choć miał zostać skończony jako pierwszy.

***

Oni nominowali:

Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Bożena Janicka („Kino”), Tadeusz Lubelski (Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski („Dziennik. Gazeta Prawna”, Łódzka Szkoła Filmowa), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Małgorzata Sadowska („Newsweek”), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), Jakub Socha (Dwutygodnik.com), Grażyna Torbicka (TVP).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Łukasz Barczyk (reżyser), Marcin Bortkiewicz (reżyser, aktor), Kinga Dębska (reżyserka), Piotr Głowacki (aktor), Marcin Koszałka (reżyser i operator), Marcin Malaszczak (dokumentalista), Hanna Polak (dokumentalistka), Agnieszka Smoczyńska (reżyserka), Zuzanna Solakiewicz (dokumentalistka), Wojciech Staroń (operator, dokumentalista), Adam Woronowicz (aktor), Łukasz Żal (operator).

Polityka 50.2015 (3039) z dnia 08.12.2015; Paszporty Polityki 2015; s. ${issuePage}
Oryginalny tytuł tekstu: "Kuba Czekaj"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Nauka

Kleszcz: pospolity, łąkowy, afrykański. Dlaczego nam grożą i jak się ich pozbyć

Wiktoria Romanek z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego opowiada „Polityce” o tym, jak rozróżnić kleszcze, o Narodowym Kleszczobraniu oraz tym, co robić, gdy znajdziemy kleszcza wbitego w nasze ciało lub ciało naszego czworonożnego przyjaciela.

Maciej Jaźwiecki
16.06.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną