Twoja „Polityka”. Jest nam po drodze. Każdego dnia.

Pierwszy miesiąc tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Paszporty POLITYKI

Olga Pasiecznik

Muzyka poważna: Olga Pasiecznik

materiały prasowe
Nagroda za wspaniały głos, wszechstronność talent i osobowość sceniczną.

Olga Piasiecznik: sopranistka, urodzona na Ukrainie, gdzie studiowała pedagogikę muzyczną. Studia wokalne odbyła w Kijowskim Konserwatorium u prof. Eugenii Miroszczenko, zaś studia podyplomowe u prof. Aliny Bolechowskiej w Warszawie. Od 1992 r. jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, z którą występowała m.in. na Dresdner Musik Festspiele i Festiwalu Mozartowskim w Madrycie.

Ma na swoim koncie szereg liczących się ról, m.in. w operach Monteverdiego (tytułowa rola w „Koronacji Poppei”), Purcella (Dydona w „Dydonie i Eneaszu”) i Mozarta (m.in. znakomita kreacja Zuzanny w „Weselu Figara”). Powierzono jej również rolę Ligii w operze Bernadetty Matuszczak „Quo vadis”. Poza tym Tatiana w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej i jednocześnie Melizanda w „Pellasie i Melizandzie” Debussy’ego w Operze Narodowej. Role te przyniosły jej olbrzymie uznanie krytyki i publiczności.

Pasiecznik wykonuje bardzo rozległy repertuar – od pieśni angielskiego i hiszpańskiego renesansu poprzez muzykę baroku i klasycyzmu aż do współczesności (Szymanowski, Jolivet, Regamey, Lutosławski, Debussy czy Ravel). Znakomicie interpretuje muzykę rosyjską i ukraińską. Występuje w repertuarze kameralnym oraz licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych niemal we wszystkich krajach Europy. Uczestniczyła w wielu prestiżowych międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. w Brugii (Belgia), Darocca (Zaragoza, Hiszpania), Herne (Niemcy), a także na Wratislavia Cantans (Polska) i La Chaise-Dieu (Francja).

W grudniu 1998 r. odniosła wielki sukces w paryskim Théâtre des Champs-Elysées jako Pamina w „Czarodziejskim flecie” Mozarta. Niejednokrotnie śpiewała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Opery Narodowej w Kijowie, Sinfonią Varsovią, WOSPRem, pod batutą m.in. Kazimierza Korda, Antoniego Wita, J.P. Loré. Ceniona przez artystów specjalizujących się w muzyce dawnej. W repertuarze śpiewaczki oprócz muzyki barokowej i klasycznej specjalne miejsce zajmuje romantyczna i impresjonistyczna pieśń oraz muzyka współczesna. Niejednokrotnie była pierwszą wykonawczynią utworów wielu współczesnych kompozytorów.

We wrześniu 1994 r. zdobyła II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w s'Hartogenbosch (Holandia) w kategorii oratoryjno-kantatowej. Do udziału w tym konkursie została wybrana spośród 800 śpiewaków. Jako laureatka tego konkursu występowała z Het Brabants Orkest w Eindhoven i Bach Residentie Orkest w Hadze.

W 1999 r. zdobyła II nagrodę na Mirjam Hellin International Singing Competition w Helsinkach. A w 2000 r. na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Królowej Elżbiety w Brukseli otrzymała nagrodę specjalną w kategorii muzyka oratoryjna oraz nagrodę publiczości.

W 1995 r. Olga Pasiecznik nagrała płytę z Concerto Polacco, poświęconą muzyce polskiego baroku, a rok później ukazało się jej pierwsze solowe nagranie z muzyką Frescobaldiego i Monteverdiego. W roku 1997 nagrała dla firmy Musicon „Pieśni kurpiowskie” Karola Szymanowskiego. Płyta ta została wyróżniona nagrodą polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk 1997 za najlepsze solowe nagranie.

Reklama

Czytaj także

Kraj

Sondaż „Polityki”: Jak Polacy oceniają 8 lat rządów PiS. Czy te wyniki dają nadzieję?

Nasz sondaż pokazuje, że pewna grupa elektoratu opozycji tkwi w specyficznym politycznym półśnie: może by i chcieli, aby PiS stracił władzę, ale się przy tym nie upierają. Stale trzeba im wysyłać nowe impulsy, uzmysławiać ekscesy władzy (ostatnio afera wizowa), aby wyrwać ich z przekonania, że „jest tak jak zawsze i lepiej nie będzie”. Natomiast PiS już obudził swoich wyborców-śpiochów.

Mariusz Janicki
20.09.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną