Paszporty POLITYKI

Olga Pasiecznik

Muzyka poważna: Olga Pasiecznik

materiały prasowe
Nagroda za wspaniały głos, wszechstronność talent i osobowość sceniczną.

Olga Piasiecznik: sopranistka, urodzona na Ukrainie, gdzie studiowała pedagogikę muzyczną. Studia wokalne odbyła w Kijowskim Konserwatorium u prof. Eugenii Miroszczenko, zaś studia podyplomowe u prof. Aliny Bolechowskiej w Warszawie. Od 1992 r. jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, z którą występowała m.in. na Dresdner Musik Festspiele i Festiwalu Mozartowskim w Madrycie.

Ma na swoim koncie szereg liczących się ról, m.in. w operach Monteverdiego (tytułowa rola w „Koronacji Poppei”), Purcella (Dydona w „Dydonie i Eneaszu”) i Mozarta (m.in. znakomita kreacja Zuzanny w „Weselu Figara”). Powierzono jej również rolę Ligii w operze Bernadetty Matuszczak „Quo vadis”. Poza tym Tatiana w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej i jednocześnie Melizanda w „Pellasie i Melizandzie” Debussy’ego w Operze Narodowej. Role te przyniosły jej olbrzymie uznanie krytyki i publiczności.

Pasiecznik wykonuje bardzo rozległy repertuar – od pieśni angielskiego i hiszpańskiego renesansu poprzez muzykę baroku i klasycyzmu aż do współczesności (Szymanowski, Jolivet, Regamey, Lutosławski, Debussy czy Ravel). Znakomicie interpretuje muzykę rosyjską i ukraińską. Występuje w repertuarze kameralnym oraz licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych niemal we wszystkich krajach Europy. Uczestniczyła w wielu prestiżowych międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. w Brugii (Belgia), Darocca (Zaragoza, Hiszpania), Herne (Niemcy), a także na Wratislavia Cantans (Polska) i La Chaise-Dieu (Francja).

W grudniu 1998 r. odniosła wielki sukces w paryskim Théâtre des Champs-Elysées jako Pamina w „Czarodziejskim flecie” Mozarta. Niejednokrotnie śpiewała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Opery Narodowej w Kijowie, Sinfonią Varsovią, WOSPRem, pod batutą m.in. Kazimierza Korda, Antoniego Wita, J.P. Loré. Ceniona przez artystów specjalizujących się w muzyce dawnej. W repertuarze śpiewaczki oprócz muzyki barokowej i klasycznej specjalne miejsce zajmuje romantyczna i impresjonistyczna pieśń oraz muzyka współczesna. Niejednokrotnie była pierwszą wykonawczynią utworów wielu współczesnych kompozytorów.

We wrześniu 1994 r. zdobyła II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w s'Hartogenbosch (Holandia) w kategorii oratoryjno-kantatowej. Do udziału w tym konkursie została wybrana spośród 800 śpiewaków. Jako laureatka tego konkursu występowała z Het Brabants Orkest w Eindhoven i Bach Residentie Orkest w Hadze.

W 1999 r. zdobyła II nagrodę na Mirjam Hellin International Singing Competition w Helsinkach. A w 2000 r. na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Królowej Elżbiety w Brukseli otrzymała nagrodę specjalną w kategorii muzyka oratoryjna oraz nagrodę publiczości.

W 1995 r. Olga Pasiecznik nagrała płytę z Concerto Polacco, poświęconą muzyce polskiego baroku, a rok później ukazało się jej pierwsze solowe nagranie z muzyką Frescobaldiego i Monteverdiego. W roku 1997 nagrała dla firmy Musicon „Pieśni kurpiowskie” Karola Szymanowskiego. Płyta ta została wyróżniona nagrodą polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk 1997 za najlepsze solowe nagranie.

Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

„Nie prowadzimy lekcji z masturbacji”, czyli na czym polega edukacja seksualna

Nie chodzi o to – jak wydaje się niektórym – żeby pokazywać techniki masturbacyjne. Raczej o to, żeby specjaliści wytłumaczyli rodzicom i wychowawcom, że coś takiego jak masturbacja dziecięca istnieje.

Dominika Buczak
17.06.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną