Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Bartosz M. Kowalski

Film. Nominowany: Bartosz M. Kowalski

Bartosz M. Kowalski Bartosz M. Kowalski Leszek Zych / Polityka
„Kowalski to materiał na polskiego Kena Loacha, filmowiec obdarzony temperamentem dokumentalisty wyczulonego na losy wykluczonych” – uzasadnia nominację profesor Tadeusz Lubelski.
Kadr z filmu „Plac zabaw” w reżyserii Bartosza M. Kowalskiegomateriały prasowe Kadr z filmu „Plac zabaw” w reżyserii Bartosza M. Kowalskiego
Polityka

wideo

Polityka

Reżyser i scenarzysta. Urodził się w 1984 r. w Gdyni. Ukończył szkoły filmowe w Paryżu i Los Angeles. Po powrocie do Polski nawiązał współpracę ze stacją HBO, dla której zrealizował dwa pełnometrażowe filmy dokumentalne: „Moją Wolę” o dwójce przyjaciół z warszawskiej Woli, którzy mimo otaczającej ich beznadziei próbują żyć godnie i spełniać swoje marzenia, oraz „Niepowstrzymanych”, historię Seahawks Gdynia, zawodników drużyny futbolu amerykańskiego walczących o zdobycie mistrzostwa Polski. Jego szeroko komentowany, inspirowany stylem Gusa Van Santa, debiut fabularny „Plac zabaw” miał premierę na międzynarodowym festiwalu w San Sebastian, gdzie zebrał znakomite recenzje. Opowieść o chłopcach w wieku gimnazjalnym nazwano współczesną wersją „Władcy much”. Szokujący film oparty na prawdziwych wydarzeniach, które miały miejsce w Anglii w latach 90., stawia w bardzo przemyślany sposób pytania o naturę zła i przyczyny zupełnego braku empatii – bez wchodzenia w pornografię przemocy. „Kowalski to materiał na polskiego Kena Loacha, filmowiec obdarzony temperamentem dokumentalisty wyczulonego na losy wykluczonych” – uzasadnia nominację profesor Tadeusz Lubelski.

„Plac zabaw”, do którego muzykę skomponował Kristian Einds Andersen (kompozytor Larsa von Triera), został uznany za najlepszy debiut na festiwalu filmowym w Gdyni, otrzymał też Specjalne Wyróżnienie w Konkursie 1–2 Warszawskiego Festiwalu Filmowego i brał udział w Konkursie Filmów Polskich oraz Konkursie Debiutów Operatorskich na Camerimage. „Przejście” – kolejna planowana autorska fabuła Kowalskiego – to również kino społeczne, ale z elementami fantastyki.

***

Oni nominowali:

Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Bożena Janicka („Kino”), Tadeusz Lubelski (Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski („Dziennik Gazeta Prawna”, Łódzka Szkoła Filmowa), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Małgorzata Sadowska („Newsweek”), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), Jakub Socha (Dwutygodnik.com), Grażyna Torbicka.

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Robert Bolesto (scenarzysta), Kuba Czekaj (reżyser), Wojciech Kasperski (reżyser), Klara Kochańska (reżyserka), Michał Marczak (reżyser), Michalina Olszańska (aktorka), producentki: Agata Szymańska, Magdalena Kamińska, Agnieszka Kurzydło, Anna Wydra, Katarzyna Ślesicka, Marta Habior, Marta Golba, Piotr Sobociński Jr. (operator), Piotr Stasik (dokumentalista), Anna Zamecka (dokumentalistka), Grzegorz Zariczny (reżyser).

Polityka 50.2016 (3089) z dnia 06.12.2016; Paszporty Polityki 2016; s. 84
Oryginalny tytuł tekstu: "Bartosz M. Kowalski"
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Gra o tron u Zygmunta Solorza. Co dalej z Polsatem i całym jego imperium, kto tu walczy i o co

Gdyby Zygmunt Solorz postanowił po prostu wydziedziczyć troje swoich dzieci, a majątek przekazać nowej żonie, byłaby to prywatna sprawa rodziny. Ale sukcesja dotyczy całego imperium Solorza, awantura w rodzinie może je pogrążyć. Może mieć też skutki polityczne.

Joanna Solska
03.10.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną