Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

11 bit studios

Kultura cyfrowa. Nominowani: 11 bit studios

11 bit studios 11 bit studios Leszek Zych / Polityka
Bezpośrednim powodem nominacji jest wydana w 2016 r. poszerzona wersja gry: „This War of Mine: The Little Ones”.
materiały prasowe
Polityka

wideo

Polityka

Warszawska firma tworząca i wydająca gry wideo, założona w 2009 r. przez grupę ludzi jeszcze młodych, ale już doświadczonych w tej dziedzinie. Weszli na rynek przebojem, strategiczną grą „Anomaly: Warzone Earth”, ale jeszcze większy światowy rozgłos przyniósł im tytuł wprowadzony w roku 2014 – „This War of Mine”. Rozgrywka również zawiera elementy strategiczne i polega na zapewnieniu przetrwania grupie cywilów, mieszkańców oblężonego podczas wojny miasta. Dla zagłodzonych i zmarzniętych bohaterów wojna nie jest wielką batalią o zwycięstwo, tylko prowadzoną z dnia na dzień walką o przeżycie. W pewnym stopniu przełamało to rozrywkową konwencję opowiadania o wojnie w grach i spotkało się z doskonałym przyjęciem mediów. „Mroczne antidotum na »Call of Duty«” – pisał „Guardian”. Magazyn „Time” umieścił „This War of Mine” na liście 15 najlepszych gier 2014 r. Budżet w wysokości kilkuset tysięcy dolarów zwrócił się w dwa dni, gra przyniosła też firmie sukcesy na warszawskiej giełdzie.

Do Paszportu POLITYKI twórcy nominowani zostali jako studio, z uszanowaniem roli zespołu (którego trzon tworzą Grzegorz Miechowski, Michał Drozdowski, Przemysław Marszał i Paweł Miechowski) w sukcesach. A bezpośrednim powodem nominacji jest wydana w 2016 r. poszerzona wersja opisanej wyżej gry: „This War of Mine: The Little Ones”. Wprowadza ona do rozgrywki postacie dziecięce, jeszcze mocniej podkreślając emocjonalną stronę pomysłu, co – jak opisywał w uzasadnieniu kandydatury Bartłomiej Nagórski – „nie tylko jest swego rodzaju złamaniem tabu w grach wideo, ale w roku nasilenia walk w Syrii i dramatu uchodźców z Bliskiego Wschodu jest również wyjątkowo aktualnym komentarzem politycznym”. A zarazem – na co zwracała uwagę Maria B. Garda – zmuszało graczy do podejmowania trudnych problemów moralnych. Większość nominujących wskazywała jako zaletę humanistyczne i antywojenne przesłanie gry warszawskiego studia, które nie zamierza osiąść na laurach. Na 2017 r. zapowiada premierę wysokobudżetowej (ok. 6 mln zł) gry „Frostpunk” z akcją dziejącą się na skutej lodem Ziemi, a także dwa tytuły, którymi będzie się zajmować jako wydawca: „Beat Cop” i „Tower 57”.

***

Oni nominowali:

Marek Czerniak (Fundacja Indie Games Polska), Marzena Falkowska (Altergranie), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS, „Pixel”), Maria B. Garda (Uniwersytet Łódzki), Piotr Marecki (Korporacja Ha!Art), Bartłomiej Nagórski (Gram.pl, Polygamia.pl), Paweł Olszewski (Polygamia.pl), Paweł Schreiber (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, „Pixel”), Jerzy Z. Szeja (Polskie Towarzystwo Badania Gier), Michał Radomił Wiśniewski („Pixel”, Dwutygodnik.com).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Ahus, Mikołaj Kamiński (Sos Sosowski), Kissinger Twins (Kasia Kifert i Dawid Marcinkowski), Krakowski Park Technologiczny (festiwal Digital Dragons), Kacper Kwiatkowski i Grzegorz Mazur, Marcin Makaj, Michał Marcinkowski, MoaCube, Pangenerator (Barszczewski, Cybulski, Goliński, Koźniewski), Łukasz Podgórni, Yerzmyey.

Polityka 50.2016 (3089) z dnia 06.12.2016; Paszporty Polityki 2016; s. 96
Oryginalny tytuł tekstu: "11 bit studios"
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Gra o tron u Zygmunta Solorza. Co dalej z Polsatem i całym jego imperium, kto tu walczy i o co

Gdyby Zygmunt Solorz postanowił po prostu wydziedziczyć troje swoich dzieci, a majątek przekazać nowej żonie, byłaby to prywatna sprawa rodziny. Ale sukcesja dotyczy całego imperium Solorza, awantura w rodzinie może je pogrążyć. Może mieć też skutki polityczne.

Joanna Solska
03.10.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną