Teatr

Dwie prapremiery

Recenzja wydarzenia: Agata Zubel, "Between"

Ostatnia w tym roku premiera z cyklu Opery Narodowej „Terytoria”

Ostatnia w tym roku premiera z cyklu Opery Narodowej „Terytoria” złożyła się z dwóch prawykonań dzieł scenicznych młodych kompozytorów: „Sudden Rain” Aleksandra Nowaka i „Between” Agaty Zubel, laureatki Paszportu POLITYKI.

Był to zarazem debiut na scenie operowej innej zdobywczyni naszego Paszportu – Mai Kleczewskiej. Zadanie miała trudne, bowiem te miniopery są skrajnie różne. Nowak stworzył dzieło osadzone silnie w XX-wiecznej tradycji, na chór, dwoje solistów (świetni Ingrida Gapova i Tomasz Piluchowicz) i orkiestrę kameralną (dyrygował Marek Moś). Temat też jest zrozumiały: małżeństwo w dziesięciolecie ślubu zdaje sobie sprawę, że kompletnie się nie rozumie. Utwór Zubel natomiast – to głos i warstwa, a nawet kilka warstw elektronicznych (wykonanie – Agata Zubel, przy laptopie Cezary Duchnowski). Treść zaś jest abstrakcyjna, choć sugeruje pewne zagubienie bohaterki, przemawiającej niezrozumiałym językiem.

Kleczewska połączyła jednoaktówki strojami w stylu obciachu lat 50., ale stylistycznie poszła za treścią: u Nowaka jest realistyczne przyjęcie rocznicowe, u Zubel – abstrakcyjna, chwilami bardzo ciekawa gra kilku tancerzy towarzyszących kompozytorce-śpiewaczce.

 

Polityka 22.2010 (2758) z dnia 29.05.2010; Kultura; s. 49
Oryginalny tytuł tekstu: "Dwie prapremiery"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Marcel Andino Velez o trudnej sztuce opieki nad niesamodzielnymi rodzicami

Marcel Andino Velez, założyciel opiekuńczej organizacji Młodszy Brat, o tym, dlaczego dom rodzinny jest ważny dla rodziców w jesieni życia i co należy wiedzieć, decydując się na opiekę nad nimi w domu.

Teresa Olszak
25.01.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną