Prenumerata na trudne czasy.

6 miesięcy za 99 zł.

Subskrybuj
Teatr

Pilch superminimalistycznie

●●●○○○

Jerzy Pilch, Pod mocnym aniołem, reż. Magda Umer, Teatr Polonia w Warszawie

Podczas gdy w Teatrze Syrena radiowa Trójka komediowo-kryminalnym spektaklem świętowała swoje półwiecze, w niedalekim Teatrze Polonia trójka aktorów pod wodzą Magdy Umer inscenizowała radiowe czytanie powieści Jerzego Pilcha. Zbigniew Zamachowski czytał kwestie głównego bohatera, alkoholika Jurusia, Zofia Zborowska – nieliczne wypowiedzi jego rzeczywistych i urojonych ukochanych, a Wiktor Zborowski z uczuciem udzielał swojego charakterystycznego basu bohaterom pobocznym, od doktora Granady, szefa oddziału dla deliryków, gdzie Juruś co jakiś czas rezyduje, po anioła i diabła.

Powiedzieć o inscenizacji Umer, że jest minimalistyczna, to użyć eufemizmu. „Pod mocnym aniołem” w warszawskiej Polonii jest bowiem czytaniem fragmentów powieści Pilcha przy stole z mikrofonami. Choreografia polega na chodzeniu, siadaniu i jeżdżeniu na fotelu na kółkach. Z drugiej strony: zakręconych fraz Pilcha słucha się tak samo dobrze, jak się je czyta. A Zamachowski i Zborowski należą do ulubionych aktorów Polaków.

Polityka 15.2012 (2854) z dnia 11.04.2012; Afisz. Premiery; s. 71
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kultura

Sto najodważniejszych polskich piosenek. Nie zawsze chodzi o tekst

Co się stało z odwagą twórców piosenek? I czy oznacza ona dziś to samo co przed laty? Zmianę pomaga prześledzić nowe wydawnictwo poświęcone polskiej muzyce ostatnich dekad.

Mirosław Pęczak
16.08.2022
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną